דילוג לתוכן הראשי

אדריכל שאכפת לו

ויטוריו קורינלדי
"אדריכל בקיבוץ"
בעריכת: מיכאל יעקובסון
צילום עכשווי: איתי איילון
הוצאת "אסיה" 2024.


אל שורת ספרי אדריכלים חברי קיבוץ שפעלו במסגרות המחלקות הטכניות התנועתיות נוסף לאחרונה ספר חדש, בפורמט אלבומי מפואר עתיר שרטוטי מבנים וצילומים ארכיוניים היסטוריים (בשחור לבן) ותצלומים חדשים בצבע, המכיל למעלה מ - 400 דפי כרומו. מזה 15 שנה מתעד האדריכל מיכאל יעקובסון את הנראות האדריכלית של הקיבוצים במרחב האינטרנטי במסגרת בלוג הנושא את השם : "החלון האחורי". מפעל תיעודי של אדם אחד ששם לו למטרה להביא את ההיסטוריה האדריכלית הקיבוצית והישראלית לעין הציבורית.


הספר מתעד את פעילותו האדריכלית של ויטוריו קורינלדי, בו משולבים פרקים מההיסטוריה האישית, המשפחתית, הקיבוצית והמקצועית שלו.

ויטוריו קורינלדי נולד בשנת 1931 במילאנו, איטליה. עם החמרת המגבלות שמטיל השלטון הפשיסטי, מהגרת המשפחה לסאו פאולו, ברזיל. בברזיל לומד ויטוריו אדריכלות ובמקביל מצטרף לתנועת "דרור" הציונית. בשנת 1955 עולה ארצה עם אשתו יפה, ושניהם מצטרפים לקיבוץ ברור חיל[1]. משנת 1958 עד יציאתו לגמלאות בשנת 2003 עבד כאדריכל במחלקות התכנון של התנועה הקיבוצית על גלגוליה. בשנת 1995 עזבה משפחת קורינלדי את ברור חיל בעקבות תהליכי ההפרטה שהתרחשו בקיבוץ.

באחת הפגישות ביני לבין מיכאל יעקובסון הוא אמר כדרך אגב: "צריך להוציא גם ספר אדריכלות לויטוריו". עברו עוד שנים ומיכאל הרים את הכפפה שהוא עצמו זרק לחלל. מיכאל מעיד שויטוריו לא תיעד את פעילותו האדריכלית רבת השנים, מציאות שחייבה אותו לערוך מסע אישי בארכיוני קיבוצים כדי לאסוף את מה שנשמר מתכנוניו. אך יותר מכל התרשמתי מהשיחה בין מיכאל יעקובסון לויטוריו קורינלדי שמלווה את פרקי הספר לכל אורכו ומוסיפה תובנות רבות של איש תכנון ומחשבה, חדור מוטיבציה אידיאולוגית קיבוצית הנפגשת עם מציאות קיבוצית בהשתנותה.

הספר בנוי משלוש שכבות חזותיות שהמשותף ביניהן נותן את הערך המוסף והמיוחד שבו.

השכבה הראשונה בנויה מ - 350 רישומים בעבודת יד חופשית, של תוכניות אותן רשם האדריכל בעט אומן. מכיוון שלא נשארו התוכניות המקוריות ביקש מיכאל מויטוריו לרשום מחדש מזיכרונו ועל פי תצלומים רישום או שניים לכל עבודה תכנונית, התוצאה נפלאה. רישומי פרספקטיבה מדויקים המראים על יכולת רישומית מעבר לפונקציונליות האדריכלית המתוארת. טוב עשה המעצב שבחר לפתוח את הספר ב- 8 מתווים אדריכליים שהוכנו עבור קיבוצו של האדריכל בברור חיל, ללא תמליל ומייד מכניסים את המעיין בספר אל המיוחדות שבו.

השכבה השנייה היא צילומי ארכיון בשחור לבן המשתרעים לאורך שנותיו, מילדותו באיטליה, דרך ברזיל עד ברור חיל, מחלקת התכנון, ומבנים בקיבוצים ובישראל. תצלום משנות השישים של ויטוריו חבוש בכובע "טמבל", סמל הצבריות של העולה מברזיל, על רקע צריפי קיבוץ שדה בוקר הצחיח והבהיר מהשמש המדברית היוקדת, קיבוץ אותו ליווה כאדריכל. תצלום זה פותח את סדרת התצלומים שבספר. "הערצתי את אנשי שדה בוקר על שהעזו להתיישב במקום מרוחק ובתנאים כה קשים" (עמ' 19). הצילום בשדה בוקר מזכיר את ראשית דרכו של ויטוריו בברור חיל:

"כשהגעתי לברור חיל כמעט ולא היה פה שום דבר. היה מחנה של צריפים אומלל וכמה מבנים ראשונים של שיכונים לחברים. לא היו מדרכות והבוץ בחורף היה בלתי נסבל, חסרו שירותים ולא היו עצים. היה מדכא. תכף שלחו אותי לטפל בענייני בנייה". (מתוך ההקדמה, עמ' 17)

השכבה השלישית מגולמת בצילומיו העכשוויים של איתי איילון שכולם בצבע. הצבע מנכיח את הצללות השמש בחדר האוכל בכפר עזה, או חזית בית הספר לתקשורת במכללה האקדמית ספיר שהתמונה המתקבלת היא יצירת אומנות גיאומטרית מודרנית, קומפוזיציה של צורה וצבע שיש רק למסגר אותה ולתלות על הקיר בסלון הבית. האדריכל משתמש בצבע כחומר העומד בפני עצמו ובא לאתגר את הבטון החשוף של שנות השישים-שבעים.

שלושת שכבות הספר יוצרות מארג היסטורי – אישי של אדריכל שפעל חמישים שנה כאדריכל בתנועה הקיבוצית.

ויטוריו הנו אדריכל הבית והתכנון של ברור חיל. חבר קיבוץ המתכנן את ביתו השיתופי הרחב על מוסדות הציבור שבו, חדרי החברים ובתי ילדים עבור הדורות הבאים.

ויטוריו בנה גם בקיבוצי הנגב המערבי: את חדרי האוכל של כפר עזה, ארז, עין השלושה, נחל עוז , חולית, בית הספר האזורי שער הנגב ובמכללת ספיר. הרחיק במסגרת תכנוניו גם לצפון: למנרה, הגושרים, תל חי ועוד. בכולם תכנן ובנה גם וגם. לא רק מבני ציבור אלא גם שיכוני חברים, מרכז ספורט וכו' .

כאשר מתבוננים באדריכלים בתנועה הקיבוצית, כאלה שחיו בקיבוצים, בנו בביתם ובקיבוצים אחרים, מתבקשת מייד השוואה ביניהם. מה המשותף ומה השונה והמייחד אדריכל אחד מרעהו ?

המשותף לרוב הוא התכלית לשמה נקראו לתכנן. חדר אוכל, בית תרבות, כיתת לימוד, מגורים ועוד. זאת נוכח מציאות שטופת אור בוהק ומסנוור של הקיץ הישראלי. שמואל מסטצ'קין, חיליק ערד (סער) ומנחם באר (געתון), היו תכליתיים מאוד בתכנוניהם. הפשטות הייתה לאידיאולוגיה אדריכלית. אצל ויטוריו חשים שהצורה האסתטית היא חלק מהתכנון הבסיסי. הערך המוסף של הבית גלום בחלק התכנוני הלא פונקציונאלי שבו. חדר האוכל בקיבוץ נחל עוז הוא דוגמא לרעיון שהאסתטיקה נובעת מתוך מרכיבי המבנה, כחלק אינטגרלי ממנו, כך גם חדר האוכל בכפר עזה בו הצל הנוצר מהתלת ממדיות של אלמנטים במבנה משלימים את יופיו.

היטיבה להגדיר את תפיסתו זו, האוצרת והחוקרת ד"ר גליה בר אור, באפילוג לספר: "בתפיסת אדריכלות הקיבוץ ניסה קורינלדי להטמיע זיקה לאמנות, כיוון שמצא באדריכלים 'מעצבי הסביבה'. הוא האמין שיש לפרש כל מעשה תכנוני מעבר למשמעותו הצרה כפתרון פונקציונלי, ולהבין כי 'מהות היצירה שלנו היא בגיבוש חללים אשר בהם הכוח לעורר חוויה אסתטית ואינטלקטואלית". (עמ' 393).

ויטוריו היה אדריכל ואידיאולוג קיבוצי. טעם עלייתו ארצה הייתה הקיבוץ. כמו שהאדריכלות שלו הייתה משולבת ברעיון הקיבוצי.

"המקצוע שלנו לא יכול להתממש לאורך זמן ללא מעורבות רעיונית, או ללא השקפה רעיונית-חברתית של התכנון". קל וחומר לגבי המתכנן הקיבוצי.

"במילים קשות הוא הזהיר, כנביא העומד בשער: על האדריכלים בקיבוץ מוטלת אחריות כבדה וכל הימנעות מקביעת עמדה ביחס לתופעות אדריכליות שאינן תואמות את הרעיון השיתופי, כמוה כ'החמצה היסטורית של רעיון חברתי מיוחד בינו' " (הקדמה, עמ' 23).

מיכאל כותב בהקדמה לספר שויטוריו האמין גם בתקופות הקשות ביותר של התנועה הקיבוצית "כי השקיעה אינה הכרחית ולקיבוץ עדיין ישנו תפקיד חשוב ומשמעותי בהקרנה על כלל החברה הישראלית, ובכלל זה גם לאדריכלות התנועה" (עמ' 24). עדיין האמין ויטוריו קורינלדי כי "יש לנו מה לומר כמתכננים וכאנשי קיבוץ". בהמשך עם בוא ההפרטה הגורפת נשבר גם עולמו הרעיוני בו האמין. בשנת 1995 עוזבים יפה וויטוריו קורילנדי את הקיבוץ.

"גישתו התכנונית-עיצובית של האדריכל ששורשיה באדריכלות הברזילאית, הקנתה לו מעמד ייחודי בין עמיתיו הישראלים שעל פי רוב התחנכו בטכניון בחיפה, או במוסדות אירופאיים. בבחירתו לעזוב את ברזיל, להגר לישראל ולהצטרף לקיבוץ ברור חיל, קבע לא רק את מסלול חייו האישי אלא גם את זה המקצועי. [...] הספר "אדריכל בקיבוץ" רואה אור בעיצומם של ימי מלחמה ומשבר, שהיקף נזקיהם עדיין נאמד. לא ברור אף מה עלה בגורלם של אותם מבנים אותם תכנן קורינלדי ביישובים שהותקפו. יהיה זה תיעוד של החיים שהיו". (מתוך הכריכה האחורית, מיכאל יעקובסון)



יובל דניאלי – אוגוסט 2024




[1] ברור חיל קיבוץ בצפון מערב הנגב, במועצה האזורית שער הנגב. נוסד בשנת 1948 משתייך לתנועה הקיבוצית המאוחדת והנו קיבוץ מתחדש.

מייסדי הקיבוץ היו עולים ממצרים. במשך השנים קלט הקיבוץ מאות עולים מברזיל במסגרת גרעיני תנועת הבונים-דרור. הגרעין הראשון הגיע לקיבוץ בשנת 1952.

עם פתיחת מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר 2023 נשמעו אזעקות צבע אדום ברחבי הקיבוץ והאזור כולו, החלו מטחי טילים לעבר אזור עוטף עזה. באותה עת, הגיעו מחבלים לצומת הכניסה לקיבוץ ולגדרות המקיפות את הקיבוץ אך נבלמו על ידי רבש"ץ הקיבוץ וכיתת הכוננות בשיתוף הימ"מ וחוסלו בצומת חלץ שליד הקיבוץ. באותה שבת, החל משעות הבוקר המוקדמות, תושבי הקיבוץ הונחו להיכנס למרחבים מוגנים ולשהות בהם עד שעות הצהריים.

ב-13 באוקטובר 2023 פונה הקיבוץ מתושביו בהנחיית פיקוד העורף ובהחלטת ממשלה 988 למלון דן פנורמה בחיפה (ויקיפדיה).



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הגדת פסח קיבוצית

הגדה לפסח  של  הקיבוץ הארצי השומר הצעיר . הגדת הפסח הנה ללא ספק החיבור היהודי המעוטר והמאויר ביותר. מתוך אלפי הגדות שהוצאו לאור בארץ ובחו"ל לאורך הדורות, לתנועה הקיבוצית חלק חשוב בהם. למעלה משבע מאות הגדות של פסח נכתבו בתנועה הקיבוצית במשך שישים שנה. (6) מאז ההגדה הראשונה שהופקה בתנועה הקיבוצית בשנת 1935 בקיבוץ גבעת-ברנר (הגדת העליות, הופקה בשיטת הסטנסיל איור: אריה (מאירהוף) חצור). אריה חצור היה היזם והרוח החיה בהפקת הגדת הקיבוץ. הוא זה שהגה ואייר את ההגדה בחרט הסטנסיל וחילק לחברי הקיבוץ עת דפי ההגדה עם קווי המתאר של איוריו כדי שימלאו אותם בצבעים. בכך נהפכה הגדת גבעת ברנר להגדה שכל חברי הקיבוץ היו שותפים לה. שמעתי סיפורים פולקלוריסטיים כיצד אחר יום עבודה קשה היו חברי הקיבוץ צובעים את איורי ההגדה לאורה עששית נפט באוהל המגורים.  ההגדות הקיבוציות ומאוחר יותר אלו שהופקו ע"י התנועות הקיבוציות היו ליצירות גראפיות שהוו נכס צאן ברזל באיורי ההגדות לדורותיהם.  האומנים שנקראו ללוות את ההגדות בציוריהם היו אלה שהתבלטו יותר באופי הגראפי - אילוסטראטיבי של יצירתם. רבים מהם נהיו בה

הסמל הגראפי של הקיבוץ

סמל הפלמ"ח, הכי קרוב לקולקטיב הקיבוצי תלמים ומגדל מים, בתים ועצים. סמלים אופייניים לקיבוץ  ההיסטוריה מלמדת אותנו שהאנושות לאורך שנות קיומה נזקקה לסמלים. לאיקונים שמגדירים זהות וטרטוריה. כך גם ראשיתן של תנועות הנוער הציוניות באירופה, שהטקס והסמל היו חלק מרכזי בהווייתן, מורשת מתנועת הצופים (סקאוט) של ראשית המאה העשרים.  הקיבוץ כחברה אידאולוגית לא נזקק בראשית דרכו  לסמלים חיצוניים. לא זכור לי על המנון ודגל משותף לתנועה הקיבוצית. לא ידוע לי על סמל שמגדיר את רעיון הקומונה השיתופית. הקיבוצים היו עסוקים בהקמה, בבניית חברה שיתופית חדשה ובהישרדות!  עבודת האדמה פרי משנתו של א. ד. גורדון הייתה לסמל של עשייה.  המייסדים מדגניה לא התפנו לסמלים גרפיים.  היו דמויות נערצות שהוו תמרורי דרך. שלאורם התחנכו ודעתם נשמעה ברבים. הדמויות היו לסמל. יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גרפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גרפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .

קשר מתמשך | יובל דניאלי

התערוכה מתקיימת בגלריית " האטלייה של שרגא " בקיבוץ העוגן. אטלייה - מרחב תצוגה המשמר/מתעד/ומציג מיצירות האמן שרגא ווייל. שרגא ווייל ויצירתו הם מופת לדרך בה אנחנו בארכיון ובחטיבת האומנות שבה חפצים ללכת. הקשר שלנו עם יצירתו של שרגא מתפרש על עשרות רבות של שנים. בכספת הארכיון נשמר היהלום שבכתר מבחינה תנועתית, איורי "דברות השומר" ששרגא אייר בבודפשט בשנת 1946 לאחר המלחמה, כהוכחה שתנועת "השומר הצעיר" שבמסגרתה פעל, חייה ונושמת גם לאחר השואה. מבודפשט שבהונגריה נקראו שרה ושרגא ע"י פעילי התנועה באירופה לפראג, למשימת חייהם; ללוות קבוצת נערות ונערים פליטי שואה אל עבר ארץ ישראל. הדרך התארכה חודשים רבים. בעקבות לחץ של שלטונות המנדט הבריטי, נאלצה הקבוצה על ילדיה ומדריכיה להתעכב 8 חודשים בבלגיה. שם נוסדה סדנת 'תו-נו' (תוצרת נוער) ששרגא היה ממדריכיה המרכזיים. סדנה שמטרתה הייתה שיקום נפשות הנערים באמצעות יצירה. בהמשך תלאות הדרך נתפסה אוניית המעפילים "תיאודור הרצל" ע"י הבריטים, שעל סיפונה קבוצת הילדים ומלוויהם עם שרגא ושרה ביניהם. הם הועברו לאי ה