דילוג לתוכן הראשי

רשומות

מציג פוסטים מתאריך מרץ 18, 2012

הדימויים החזותיים שבהגדה- פתיחות מול סגירות.

איור : שרגא ווייל, 1950 באמצעות דימויים חזותיים קל וחומר טקסטים, מועברים מסרים שונים ומגוונים לציבור הרחב. חלקם אידיאולוגיים, אחרים חינוכיים , אסטטיים ותרבותיים. באמצעותם מנסים לגבש זהות סקטוריאלית ולאומית. יש לי פינה חמה להגדות פסח, הן אלה המסורתיות, כחלק מהתרבות הכללית של עם ישראל, והן הקיבוציות שתרומתם לשיח התרבותי היהודי והישראלי הוא ייחודי ולא יסולא בפז, או כפי שניסח זאת אבא קובנר " לילות הסדר וההגדה של פסח בתנועה הקיבוצית הם-הם היצירה המקורית ביותר שהתנועה יצרה בתחום החג והתרבות מאז ראשיתה. מן הדין להפקיד עדות לתולדותם בגנזך האומה !" (1). הגדה מסורתית: החכם הוא דתי, הרשע חילוני מתוך ארבעת הבנים. הגדת פסח היא  החיבור היהודי לדורותיו המעוטר ביותר.  כל כולה של הגדת פסח היא  דיאלוג מתמשך ומרתק בין תמליל לאיור. מערכת הדימויים החזותיים המלווים את התמליל יכולה לספק דורות של חוקרים על השוני והמשותף שביניהם. אל נשכח שהמסורת היהודית הדתית שברגיל נמנעת ביודעין מאיורים, בהגדת פסח המסורתית מרבה בהם. צריך לספק לילדי ישראל את העניין והסיבה לשבת סביב שולחן ליל הסדר מב