סמל הפלמ"ח, הכי קרוב לקולקטיב הקיבוצי |
תלמים ומגדל מים, בתים ועצים. סמלים אופייניים לקיבוץ |
הקיבוץ כחברה אידאולוגית לא נזקק בראשית דרכו לסמלים חיצוניים. לא זכור לי על המנון ודגל משותף
לתנועה הקיבוצית. לא ידוע לי על סמל שמגדיר את רעיון הקומונה השיתופית. הקיבוצים
היו עסוקים בהקמה, בבניית חברה שיתופית חדשה ובהישרדות! עבודת האדמה פרי משנתו של א. ד. גורדון הייתה
לסמל של עשייה. המייסדים מדגניה לא התפנו
לסמלים גרפיים. היו דמויות נערצות שהוו
תמרורי דרך. שלאורם התחנכו ודעתם נשמעה ברבים. הדמויות היו לסמל.
יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גרפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גרפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .
יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גרפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גרפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .
שנות
החמישים – תקופת מפנה
גם בימי סער, מאבק והתיישבות חלוצית אינטנסיבית, היינו חסכניים בסמלים. סמל הפלמ"ח היה הדבר הקרוב ביותר לסמל התנועה הקיבוצית (שיבולים וחרב). עם פירוקו גם הוא נגנז.
גם בימי סער, מאבק והתיישבות חלוצית אינטנסיבית, היינו חסכניים בסמלים. סמל הפלמ"ח היה הדבר הקרוב ביותר לסמל התנועה הקיבוצית (שיבולים וחרב). עם פירוקו גם הוא נגנז.
50 לעין החורש, מספר שהוא סמל |
יחד עם זאת, התנועה
הקיבוצית ככלל למרות הבדליה הפוליטיים ופילוגיה ההיסטוריים, הייתה תנועה אנטי
סקטוריאלית שחיפשה תמיד את הקשר אל מעמד הפועלים והאינטליגנציה העירונית. זו אולי
אחת הסיבות שהיא נמנעה מהעמדת סמלים סקטוריאליים – אידיאולוגיים שיבדילו בינה לבין
החברה הסובבת אותה.
היכן כן היו
סמלים קיבוציים ?
שמות רבים
מהקיבוצים הם ביטוי סמלי שמבטא סמל. על קיבוצי המעפיל נכתב : "מקור השם מסמל
את המאבק לעלייה והתיישבות בימי המדינה שבדרך. רוב מייסדי הקיבוץ היו מעפילים. יום
העלייה : 2 בנובמבר יום מתן הצהרת בלפור" (מתוך חוברת, "הקבה"א שבעים שנים, שבעים
פנים" הוצאת יד יערי - 1997).
סמל הקיבוץ הפרטני
הראשון היה דגל הקיבוץ. אין מקימים קיבוץ ללא דגל. היה זה לרוב דגל אדום עליו רקום
שם הקיבוץ , השתייכותו התנועתית, שנת היווסדו ושייכותו להסתדרות העובדים העבריים
בא"י. האותיות רקומות בחוטי משי זהובים כיאה "למעמד הפועלים". את דגל הקיבוץ היו נושאים בגאון במצעדי האחד
במאי ברחובות העיר, ומעלים אותו לראש
התורן במפקדי הקיבוץ השונים לקול תרועת חצוצרה וקול תופים מתגלגל.
סמלי
קיבוצים - ביטוי לפרידה מסמכות תנועתית
מרכזית.
מדוע נזקקים הקיבוצים
עם תום מלחמת השחרור לסמל קיבוצי נפרד. צדקת הדרך הייתה זקוקה לחיזוקים ? הלהט
הפנימי לא הספיק ? או שמע היה רצון לקשור את הדורות הצעירים הגדלים בקיבוץ תחת
מטריה חזותית משותפת. ליצור את חישוקי הגאווה וההזדהות ?
חומה ומגדל, סמל שהפך למותג |
"לוגו
הקיבוץ הוא הביטוי הגראפי האולטימטיבי לזהות ועצמאות של כל קיבוץ וקיבוץ
בנפרד". הוא חלק מתהליך ההתבגרות והפרידה מסמכות תנועתית מרכזית בלעדית !
כניסת התעשייה אל הקיבוצים וההכרח לפרסמה ברבים
תרמה אף היא את חלקה להכנסת הסמל והלוגו
אל קדמת החצר הקיבוצית.
הדימויים הקיבוציים החזותיים
מעטפת היום הראשון לדואר בהמעפיל, ציור שהוא גם סמל |
משנות השבעים אנחנו מוצאים את סמל הקיבוץ החגיגי
על גבי כובעים, חולצות טריקו ודגלי חג מיוחדים. בחדר האוכל המשותף חילקו מפיות
שולחן עם סמלי קיבוץ שהופקו לחג. שערי עלוני הקיבוץ בשנת היובל היו ליצירה גראפית
בפני עצמה.
לוח המודעות הקיבוצי הוצף בסמל החג. הופקו תגיות
מוזהבות ואף כפתורים מעוצבים עם סיכה לדש הבגד. קיבוץ משמר הנגב הנפיק בשנת 1971
קופסת גפרורים מיוחדת לציון 25 שנים להתיישבות.
קיבוצים ייצרו תגיות הדבקה למכוניות.
גלויות "שנה
טובה" מיוחדות הופקו בשנת היובל כאשר
סמל החג מתנוסס עליהם בצד תמונה היסטורית המשולבת בתצלום עכשווי.
שילוב של חקלאות ותעשייה |
רובם של סמלי
הקיבוץ אוירו כך שיוכלו להשתמש בהם במגוון רחב של אפשרויות (מעטפות, ניירות
מכתבים, עלון הקיבוץ וכו'). זו הסיבה שרובם ללא פרספקטיבה אלא אופקיים כמתאימים
למעטפה וניירות מכתבים. הקו במקרים רבים
הוא רישום של קווי המתאר החיצוניים של האובייקטים המרכיבים את הלוגו.
מצאתי שיש
הרבה מהמשותף בין סמלי הקיבוצים. בתים
קטנים, מגדל מים המתנשא כמגדלור אידיאולוגי.
עצים (ברוש, דקל, תפוזים) ותלמי השדות (עם פרספקטיבה) המבטאים את
האידיאולוגיה של חריש באדמת המולדת. השילוב
של חקלאות ותעשייה , גלגל השיניים לצד שיבולת השדה, אף הוא אלמנט שכיח. בסמלים,
מיעוט תיאורי דמויות.
סמלי הקיבוץ בעיצוב מודרני |
קיבוץ נגבה
גייס את סמלי הגבורה והמלחמה של תש"ח אל פרסומי הקיבוץ. המגדל הפגוע והמחורר
מופיע כבר בשנות החמישים כאיקון מקומי, כך גם האנדרטה לזכר נופלי הקיבוץ מעשה ידי
הפסל נתן רפפורט. קיבוץ לוחמי הגטאות מגייס ללוגו הקיבוץ את הנרטב ההיסטורי המקומי,
אקוודוקט הקשתות הרומי העובר בקיבוץ.
קיבוץ יחיעם
משלב את מצודת ג'זין הצלבנית ועין דור את הר התבור הנשקף לנגד עיני חבריו. וכך,
עוד קיבוצים שילבו בסמלי המקום את ההיסטוריה המקומית.
מעיד זאב הררי
מקיבוץ מרחביה, גרפיקאי מקצועי ומעצב סמלי קיבוץ: "היה צורך לשאול, מי אנחנו
והיכן אנחנו עומדים ? חיפשתי תמיד אלמנט מרכזי המאפיין את הישוב, שומר על ייחודו
וזהותו וקושר אותו אל מקום גיאוגראפי. הסמל הצורני (סימבול = symbol ) הוא ביטוי גרפי מתומצת
של רעיון המומחש באמצעות צורה מיוחדת, או קומפוזיציה של צורות היוצרת שלמות צורנית ואסתטית –
מסוגננת, או מופשטת ובעלת ייחוד" * הסמל
שעיצב זאב הררי לקיבוצו מרחביה, למרות פשטותו וקווי המתאר החסכוניים הוא רב בדימויים
ומוטיבים. יש בו את המגדל ההיסטורי של מרחביה (קובייה על עמודים , המגדל הראשון שנבנה
בארץ מבטון מזוין – 1912). יש רמז לקשתות בית הקופראציה . טרקטור ותלמים, ביטוי
לחקלאות וגג של מבנה תעשייתי ודקל. הקו בצבע ירוק כהה.
תופעת שליחת גלויות שנה טובה מהקיבוצים חופפת להתפתחות הלוגו והסמל הקיבוצי. אגרות הברכה המאוירות לשנה חדשה, הם חלק מהמיתוג הקיבוצי. אף הם התפתחו וקיבלו תאוצה משנות החמישים .
לסיום הנאמר:
הגראפיקה הקיבוצית אוחזת באותם עקרונות יסוד השווים לגראפיקה הישראלית והעולמית.
ניסוח מדויק , קליט וברור, בו המעט מחזיק את המרובה. סמל מתאים שקל
להזדהות עמו, והוא משדר אופטימיות וחיוניות. סמל המתאים כלפי פנים וחוץ כאחד. החברה הקיבוצית בדומה לארגונים וחברות בעלי
מודעות עצמית ורצון חיים, זקוקה לסמלי גאווה מקומיים. היום ביתר שאת מאשר בעבר.
·
זאב הררי מייצג בעבודתו הגראפית שורה של מעצבים בני
קיבוץ שלמדו את המקצוע בארץ ובחו"ל. הם התפתחו בעיקר באמצעות המפעלים
הקיבוציים, בשונה מדור המאיירים המייסדים, שהגרפיקה שלהם הייתה יותר פועל יוצא מצורכי
התנועה והמפלגה.
זאב הררי כותב :
"סמל טוב
מעוצב כך שבנוסף להיותו מבטא רעיון, או מהות , או אפיון – הוא מסוגנן, נעים לעין .
מבטא את "אישיותו" של הגוף, יוצר בידול מסמלים אחרים באותה קטגוריה
ואחרי הכול – הוא זכיר כלומר ניתן לזכור אותו , להכיר אותו . לזהות את הגוף שהוא
מייצג ולייחס את הופעתו, או חשיפתו, לגוף העומד מאחוריו. פעולה זו נקראת
הסמלה" (מתוך תמליל שהועבר לכותב
הרשימה, בדואר אלקטרוני ב28.5.2012).
חג לקיבוץ, חגיגה לעיניים |