דילוג לתוכן הראשי

המרכז האמנות המשותף גבעת-חביבה – היסטוריה במבט אדריכלי

סמינריון השומר הצעיר "גבעת-חביבה" (ע"ש הצנחנית חביבה רייק, חברת קיבוץ מענית) הוקם בשנת 1949 על שטח מחנה צבאי בריטי (שהוקם בשנות העשרים) ושהייה חלק מאשכול מחנות צבאיים בריטיים באזור מנשה. זקני התנועה מספרים שהשטח נמסר לקיבוץ הארצי - השומר הצעיר, בהוראת ראש הממשלה דוד בן גוריון , כ"פרס ניחומים" על אי שיתופה של מפ"ם בממשלה הראשונה שלאחר הבחירות הראשונות.  גבעת-חביבה שימשה אכסניה לסמינרים וימי עיון של ארגון אמני הקבה"א.  יחד עם זאת התבקש מקום קבע בו תתרחש פעילות אמנותית יצירתית לצד הנחלת רעיונות אידיאולוגיים - קיבוציים.  
האמן אריה ימבורג
הייתה לי הזכות להיות שותף במימוש רעיון זה בו תרבות ואידיאולוגיה שוכנים באותו סמינר. הגעתי לגבעת חביבה עם מזכיר ארגון האמנים התנועתי האמן אריה ימבורג (רבדים) בשנת 1986 עת ששמשתי כפעיל במחלקת החברה של הקבה"א (הייתי מעורב בנעשה בארגוני האמנים התנועתיים וחבר בוועד המנהל של גלריית הקיבוץ). חיפשנו מקום למימוש הרעיון.  נכנסנו למבנה לבן גדול שנראה מתאים. היה זה האנגר לבן (ששימש בעברו כמחסן וסדנא לרכבים צבאיים בריטיים)  מלא בפסולת תעשייתית של מפעל "גלעם". הבנו את הפוטנציאל הגלום במבנה, אם וכאשר הוא יפונה.
הרעיון גולגל הלאה אל החלונות הגבוהים, ולשמחתנו אושר. אל ניהול הפרויקט גויסו הזוג באומן (אילנה וטולי) מעמיר שהייה להם ניסיון מצטבר מוכח בהפקת פרויקטים אמנותיים וחינוכיים. אל תכנונו הפיזי של המקום והכשרתו למטרתו החדשה, הצטרף אדריכל הגבעה, חיליק ערד (סער) שבהנחייתנו תכנן את החלוקה הפנימית וחזון העתיד של המרכז (קומה שניה של גלריה).

הוקם צוות הקמה למרכז בריכוזה של  אילנה באומן.  אני מוניתי על הקמתה של הגלריה ובמשך 7 שנים הייתי האוצר שלה. המרכז התפתח והשתנה תוך כדי תנועה.
החזון של המרכז לאמנות עמד מן ההתחלה על שיתוף פעולה אזורי ביו תושבי האזור  יהודים וערבים. חילונים ודתיים, קיבוצניקים ובני מושבים. באמצעות היצירה ביקשנו לקיים חיבורים ושותפויות שיקטינו זרויות וחששות. רצון זה לא פג עם השנים, בעשרים השנים בהם ניהלה אתי עמרם את המרכז; להפך הוא הפך למוטו המרכזי של המקום; כי בכוחה של האמנות ליצור גשרים ומסילות אל הלבבות. 

גם היום שבעים שנה לאחר סיום המנדט הבריטי בארץ ועזיבתו את המחנות הצבאיים, אפשר לראות את ההיגיון האדריכלי של המחנה. על שתי שדרות האיקליפטוסים  עבות הגזע ורבות השנים. (מצפון לדרום, וממערב למזרח), את משטחי האספלט והבלטות ששמשו למסדרים. את האדריכלות הפנימית של המרכז לאמנות שלא השתנה בייסודו עם החלונות הקטנים הקרובים לגג המאפשרים תאורה טבעית לא מסנוורת.
המרכז פעל ברב גוניות מרשימה. כיתת אמנות לתלמידי תיכון (י-י"ב), קורסי מבוגרים אחה"צ בתחומי יצירה (צילום, הדפס, ציור, פיסול, תכשיטים וקרמיקה) ספרות, ודרמה יוצרת, מוסיקה ותולדות האמנות. המקום היה פתוח ליוזמות בתחומי היצירה. בחופשות היה המרכז מזמין בתי ספר לאמנות להשתלם בו לאורך ימים. הוקמה סדנת הדפס לאמנים מקצועיים (בפיקוח של טולי באומן).
המרכז יזם פרויקטים אומנותיים כמו "גבול השלום" "ארט פוקוס", סימפוזיונים וסמינרים. 
היה מהראשונים שפתח שעריו לדיאלוג פלשתינאי-יהודי על בסיס שותפות אמת, כולל שותפות עם אמנים פלשתינאיים מעבר לקו הירוק. אחד הפרויקטים החשובים היה ביוזמה להקים את עיתון האמנות "סטודיו" כאשר העורך הראשון שלו היה חיים מאור. קבוצת "חבצלת" נרתמה לתמיכה בפרויקטים ובמרכז. עם הזמן התפתח המרכז לעוד תחומים וכיום הוא משמש כאחד המרכזים המובילים בארץ בתחום לימודי הקרמיקה השימושית והאמנותית.
מנהלת המרכז כיום היא ענת לידרור היוזמת שותפויות על בסיס אמנותי ואזורי עם גופי יצירה ופעילות שונים, כמו החממה האקולוגית בעין שמר, פרויקט "מתחת לפנס" (בשותפות עם עתר גבע)  ופעילויות ספציפיות סביב תערוכות המתקיימות במרכז. המרתק במרכז שהוא בהתהוות מתמדת מבלי לאבד את הרצון למצוא דרכים לשותפויות קהילתיות אזוריות רב תרבותית.

דברים שיש לשים אליהם לב:


  • לגבעה ייחוד אדריכלי הנובע מההיסטוריה של המקום.
  • בגבעת-חביבה מבנים מרשימים בעלי ערך אדריכלי (הספרייה הישנה בתכנונו של שמואל מסטצ'קין, המרכז היהודי-ערבי בתכנונו של חיליק ערד, אולם גולן, ספריית השלום ועוד...)
  • מרכז לאמנות קרמיקה מהגדולים בארץ – המאפשר למבקרים בו לטעום ולהבין כיצד החומר פועל ונוצק כלי קרמי.
  • אתר הנצחה לצנחנית חביבה רייק.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הגדת פסח קיבוצית

הגדה לפסח  של  הקיבוץ הארצי השומר הצעיר . הגדת הפסח הנה ללא ספק החיבור היהודי המעוטר והמאויר ביותר. מתוך אלפי הגדות שהוצאו לאור בארץ ובחו"ל לאורך הדורות, לתנועה הקיבוצית חלק חשוב בהם. למעלה משבע מאות הגדות של פסח נכתבו בתנועה הקיבוצית במשך שישים שנה. (6) מאז ההגדה הראשונה שהופקה בתנועה הקיבוצית בשנת 1935 בקיבוץ גבעת-ברנר (הגדת העליות, הופקה בשיטת הסטנסיל איור: אריה (מאירהוף) חצור). אריה חצור היה היזם והרוח החיה בהפקת הגדת הקיבוץ. הוא זה שהגה ואייר את ההגדה בחרט הסטנסיל וחילק לחברי הקיבוץ עת דפי ההגדה עם קווי המתאר של איוריו כדי שימלאו אותם בצבעים. בכך נהפכה הגדת גבעת ברנר להגדה שכל חברי הקיבוץ היו שותפים לה. שמעתי סיפורים פולקלוריסטיים כיצד אחר יום עבודה קשה היו חברי הקיבוץ צובעים את איורי ההגדה לאורה עששית נפט באוהל המגורים.  ההגדות הקיבוציות ומאוחר יותר אלו שהופקו ע"י התנועות הקיבוציות היו ליצירות גראפיות שהוו נכס צאן ברזל באיורי ההגדות לדורותיהם.  האומנים שנקראו ללוות את ההגדות בציוריהם היו אלה שהתבלטו יותר באופי הגראפי - אילוסטראטיבי של יצירתם. רבים מהם נהיו בה

קשר מתמשך | יובל דניאלי

התערוכה מתקיימת בגלריית " האטלייה של שרגא " בקיבוץ העוגן. אטלייה - מרחב תצוגה המשמר/מתעד/ומציג מיצירות האמן שרגא ווייל. שרגא ווייל ויצירתו הם מופת לדרך בה אנחנו בארכיון ובחטיבת האומנות שבה חפצים ללכת. הקשר שלנו עם יצירתו של שרגא מתפרש על עשרות רבות של שנים. בכספת הארכיון נשמר היהלום שבכתר מבחינה תנועתית, איורי "דברות השומר" ששרגא אייר בבודפשט בשנת 1946 לאחר המלחמה, כהוכחה שתנועת "השומר הצעיר" שבמסגרתה פעל, חייה ונושמת גם לאחר השואה. מבודפשט שבהונגריה נקראו שרה ושרגא ע"י פעילי התנועה באירופה לפראג, למשימת חייהם; ללוות קבוצת נערות ונערים פליטי שואה אל עבר ארץ ישראל. הדרך התארכה חודשים רבים. בעקבות לחץ של שלטונות המנדט הבריטי, נאלצה הקבוצה על ילדיה ומדריכיה להתעכב 8 חודשים בבלגיה. שם נוסדה סדנת 'תו-נו' (תוצרת נוער) ששרגא היה ממדריכיה המרכזיים. סדנה שמטרתה הייתה שיקום נפשות הנערים באמצעות יצירה. בהמשך תלאות הדרך נתפסה אוניית המעפילים "תיאודור הרצל" ע"י הבריטים, שעל סיפונה קבוצת הילדים ומלוויהם עם שרגא ושרה ביניהם. הם הועברו לאי ה

הסמל הגראפי של הקיבוץ

סמל הפלמ"ח, הכי קרוב לקולקטיב הקיבוצי תלמים ומגדל מים, בתים ועצים. סמלים אופייניים לקיבוץ  ההיסטוריה מלמדת אותנו שהאנושות לאורך שנות קיומה נזקקה לסמלים. לאיקונים שמגדירים זהות וטרטוריה. כך גם ראשיתן של תנועות הנוער הציוניות באירופה, שהטקס והסמל היו חלק מרכזי בהווייתן, מורשת מתנועת הצופים (סקאוט) של ראשית המאה העשרים.  הקיבוץ כחברה אידאולוגית לא נזקק בראשית דרכו  לסמלים חיצוניים. לא זכור לי על המנון ודגל משותף לתנועה הקיבוצית. לא ידוע לי על סמל שמגדיר את רעיון הקומונה השיתופית. הקיבוצים היו עסוקים בהקמה, בבניית חברה שיתופית חדשה ובהישרדות!  עבודת האדמה פרי משנתו של א. ד. גורדון הייתה לסמל של עשייה.  המייסדים מדגניה לא התפנו לסמלים גרפיים.  היו דמויות נערצות שהוו תמרורי דרך. שלאורם התחנכו ודעתם נשמעה ברבים. הדמויות היו לסמל. יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גרפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גרפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .