דילוג לתוכן הראשי

שותפות תוך כדי יצירה


במשך עשרים שנה ניהלה אתי עמרם (קיבוץ דליה) את המרכז אמניות בגבעת- חביבה.  המרכז נהפך לשם דבר בעיקר בין תלמידי הקרמיקה באזור ובארץ. המרכז בהנהלת אתי ובתמיכתה הנאמנה של המנהלת האדמיניסטרטיבית שמחה אייכלר (קיבוץ להבות-חביבה) דאג לפעול גם כמנוע יצירתי לדיאלוג ושותפות יהודית – ערבית. בגלריה שלו הנושאת את השם: "גלריית השלום", הקפידו על נראות של תערוכות המבטאות את רוח המרכז והגבעה. לפני כמה חודשים סיימה אתי עמרם את תפקידה וחזרה אל קיבוצה, זו ההזדמנות של גבעת חביבה, המרכז, הצוות וענת להודות לה על ניהולו המושקע של מרכז האמנויות בגבעת חביבה, גם כאשר התנאים היו לעתים לא פשוטים, ולאחל לה הצלחה באשר תעשה.
סביב פינת ישיבה נינוחה, כוס קפה ואווירה טובה, אני נפגש לשיחה עם ענת לידרור המנהלת החדשה של מרכז האמנויות.
ענת בת קיבוץ "אורים" שבנגב, בוגרת בית הספר לאמנות בצלאל כאשר מאחוריה 8 שנים של לימודים במחלקות שונות, כמו ארכיטקטורה, צילום, ווידיאו, אמנות, פילוסופיה של אמנות ופסיכולוגיה. רוח התחרותיות שבבצלאל לא הייתה לרוחה; עם סיום לימודיה חיפשה ענת לידרור את החופש היצירתי המשותף והמנוגד לתחרותיות, אותו מצאה בפרויקט רוחני מאוד שהופעל על ידי קיבוץ סמר בערבה, ונשא את השם "אשרם במדבר". במשך שנתיים הייתה שותפה להרחבת פעילות המקום: ריכזה את תחום התוכן ובו סדנאות, פסטיבלים, ותחומי יצירה רבים המשלבים ביניהם חומר ורוח ותנועה מתמדת.

ענת חיפשה את הקשר בין שתי אהבות: אמנות וריקוד ומצאה אותו במסגרת המחברת בין הריקוד כביטוי אישי למימושו החברתי. היא למדה לימודים נוספים והשתלבה בהנחיית תהליכים ותוכן בגישה יצירתית בשם: "ריו-אברייטו" (בספרדית: נהר פתוח) שיטה המתמקדת בביטוי גופני, הוליסטי באמצעות, מוסיקה, תנועה ומחול. לדברי ענת "יצירה און ליין, גם לבד וגם ביחד, קהילתיות נושמת".
"גדלתי על סולם ערכים שאני מאמינה בו". מצהירה ענת בגאווה ומתכוונת להוריה ולסביבה ב"אורים". ענת חשה שלמרות שהיא נוגעת באנשים ובמעגלים הולכים ומתרחבים היא איננה מגיעה לדברים שהם צו השעה וחשובים לה כמו מעורבות והשפעה בחברה הישראלית, כנגד  תהליכים של הקצנה בין מגזרים ועדות ובעיקר בין יהודים לערבים, הקצנה שמאיימת על עתידה של הארץ הזאת. "נדרש שינוי משמעותי בארץ ואני רוצה לפעול למענו" אומרת ענת בנחישות. "האפשרות הזו באה לידי מימוש כאשר נבחרתי לנהל את המרכז לאמנויות".

איזה מרכז מצאת?
"פגשתי אנשים מעוררי השראה שחששו מה יהיה עתידו של המרכז, אנשים הנושאים עמם רצון גדול ליצירה אמנותית חוצת הגדרות וחומות". מצאתי מחלקת קרמיקה איכותית וייחודית ברוח החופש והפלורליזם שלה, עם סגל מורים מעולה ואופי פעילות שאין כדוגמתו בארץ. מצאתי תכנית צילום בשם "בעיניים אחרות" לבני נוער יהודים- ערבים הפועלת 16 שנה (!) בהצלחה רבה ועוד כמה פרויקטים אמנותיים חינוכיים משותפים ליהודים וערבים עבור ילדים ונוער."
הבנתי מהשיחה שהחזון לשיתוף יהודי ערבי באמצעות אמנות מלא ברצון טוב ועדיין עבודה רבה ואתגר גדול עומדים בפני המרכז להצליח להגיע להרבה יותר קהלים ערבים.

מהו החזון שלך, איזה מרכז את רואה לנגד עינייך?
"המרכז נמצא באזור רב תרבותי המאוכלס בתושבים בני לאומים ודתות שונים. הגיוון החברתי-פוליטי-תרבותי יוצר הזדמנות חשובה ומרתקת לאמירה אמנותית שונה מזו המתרחשת בתל אביב".  ענת מדגישה כי אמנות היא כוח פורץ דרך שיודע לחבר בין האישי למשותף ולהשפיע באופן מהותי על התודעה מבלי לאבד את תחושת האינדיבידואליות. ככזה הוא מנוף משמעותי ליצירת קרקע פורייה לחברה משותפת; חברה שיוצרת אמנות בתוך החיים עצמם ובכך היא נעשית רלוונטית לאנשיה.  
המוטו של ענת הוא לצאת אל המרחב הציבורי המבטל את ההפרדה בין האמן לקהל. האתגר שלי אומרת ענת הוא להרחיב פי כמה את היקף פעילותו של המרכז, מספר המבקרים הלומדים והשותפים האמנותיים שלו; ליצור מקום משותף המהווה מרכז חי, תוסס חוקר ומעז ומשפיע בשפת האמנות.  לבסס מרחבים אמנותיים למבוגרים ותכניות אמנותיות-חינוכיות לילדים ובני נוער בתוך בתי הספר שיוכלו, לאחר מכן לפעול עצמאית. לחזק משמעותית את תחום האמנות בחברה הערבית על מנת לצמצם את הפער בין החברות בתחום זה ולקדם אמנים ויוצרים בתחילת דרכם.
מראשיתו של המרכז בסוף שנות ה-80, פועלת בו גלריה כחלק מן הרעיון לחשוף אמנות איכותית לתלמידי המרכז ותושבי האזור ולתת כלי ביטוי לאמנים מוכרים ולאלו שבראשית דרכם.
"אני מאמינה שתפקידה של הגלריה לתת ביטוי אותנטי למציאות ואמת החיים. ככזו היא יכולה וצריכה ליצור תערוכות המבטאות מפגש רב תחומי ורב תרבותי.
כל זה ביחד; קרי: יהודים וערבים במשותף. יש לנו מה ללמוד אחד מהשני, מעניין להכיר אחד את השני, שווה לנו ויותר מכך".
"עבורי האדם בין אם הוא ערבי או יהודי הוא יוצר. בין אם הוא חושב יצירתית או בוחר ליצור בחומר, בין אם הוא מקדיש לכך את חייו והופך לאמן או נותן לזה להיות חלק ממרקם חייו באופן מינורי יותר".

מדוע לדעתך ממעטים שכנינו הערבים להגיע למרכז ?
במציאות קשה לתלמידות ותלמידים ערביים להגיע לקורסים הנמשכים לאורך שעות (8-16 ).  לקראת הקיץ אנחנו פותחים קורסים במתכונת שונה שיש בידה להקל ולסייע לתלמידים גם מהחברה הערבית. לא יום שלם עמוס אלא קורסים של שלוש שעות. בכוונתנו לשלב בקורסים האלה מורים מהחברה הערבית כמו האמנית הישראלית-פלשתינאית אניסה אשקר (אמנית מיצג רב תחומית). חשוב לנו , אומרת ענת, שיהיו מורים שהם מובילים ומשפיעים בחברה הערבית.

האם יש למרכז אג'נדה פוליטית מעבר לאמנות?
"אנחנו מאמינים בשותפות בין קהילות. "אדם הוא אדם". אנחנו נועדנו לחיות זה עם זה".
ענת נמצאת רק בראשית דרכה. לפי להט אמונתה והשקפת עולמה, אני בטוח שהמרכז לאמנות יגיע רחוק אל מחוזות של שותפויות בין חברות ומגזרים.
בשיחה שקיימנו לאורך שעתיים, הועלו רעיונות שאם רק חלקם ימומש הדרך בהחלט מבטיחה. גם אני מאמין שבידה של האמנות לפתוח לבבות, לבטל זרויות , לגשר על פערים! האמנות היא צורך אישי, אך בו זמנית אמצעי חברתי ופוליטי לבנית גשרים ומסילות של הבנה, שותפות ושלום.


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הגדת פסח קיבוצית

הגדה לפסח  של  הקיבוץ הארצי השומר הצעיר . הגדת הפסח הנה ללא ספק החיבור היהודי המעוטר והמאויר ביותר. מתוך אלפי הגדות שהוצאו לאור בארץ ובחו"ל לאורך הדורות, לתנועה הקיבוצית חלק חשוב בהם. למעלה משבע מאות הגדות של פסח נכתבו בתנועה הקיבוצית במשך שישים שנה. (6) מאז ההגדה הראשונה שהופקה בתנועה הקיבוצית בשנת 1935 בקיבוץ גבעת-ברנר (הגדת העליות, הופקה בשיטת הסטנסיל איור: אריה (מאירהוף) חצור). אריה חצור היה היזם והרוח החיה בהפקת הגדת הקיבוץ. הוא זה שהגה ואייר את ההגדה בחרט הסטנסיל וחילק לחברי הקיבוץ עת דפי ההגדה עם קווי המתאר של איוריו כדי שימלאו אותם בצבעים. בכך נהפכה הגדת גבעת ברנר להגדה שכל חברי הקיבוץ היו שותפים לה. שמעתי סיפורים פולקלוריסטיים כיצד אחר יום עבודה קשה היו חברי הקיבוץ צובעים את איורי ההגדה לאורה עששית נפט באוהל המגורים.  ההגדות הקיבוציות ומאוחר יותר אלו שהופקו ע"י התנועות הקיבוציות היו ליצירות גראפיות שהוו נכס צאן ברזל באיורי ההגדות לדורותיהם.  האומנים שנקראו ללוות את ההגדות בציוריהם היו אלה שהתבלטו יותר באופי הגראפי - אילוסטראטיבי של יצירתם. רבים מהם נהיו בה

קשר מתמשך | יובל דניאלי

התערוכה מתקיימת בגלריית " האטלייה של שרגא " בקיבוץ העוגן. אטלייה - מרחב תצוגה המשמר/מתעד/ומציג מיצירות האמן שרגא ווייל. שרגא ווייל ויצירתו הם מופת לדרך בה אנחנו בארכיון ובחטיבת האומנות שבה חפצים ללכת. הקשר שלנו עם יצירתו של שרגא מתפרש על עשרות רבות של שנים. בכספת הארכיון נשמר היהלום שבכתר מבחינה תנועתית, איורי "דברות השומר" ששרגא אייר בבודפשט בשנת 1946 לאחר המלחמה, כהוכחה שתנועת "השומר הצעיר" שבמסגרתה פעל, חייה ונושמת גם לאחר השואה. מבודפשט שבהונגריה נקראו שרה ושרגא ע"י פעילי התנועה באירופה לפראג, למשימת חייהם; ללוות קבוצת נערות ונערים פליטי שואה אל עבר ארץ ישראל. הדרך התארכה חודשים רבים. בעקבות לחץ של שלטונות המנדט הבריטי, נאלצה הקבוצה על ילדיה ומדריכיה להתעכב 8 חודשים בבלגיה. שם נוסדה סדנת 'תו-נו' (תוצרת נוער) ששרגא היה ממדריכיה המרכזיים. סדנה שמטרתה הייתה שיקום נפשות הנערים באמצעות יצירה. בהמשך תלאות הדרך נתפסה אוניית המעפילים "תיאודור הרצל" ע"י הבריטים, שעל סיפונה קבוצת הילדים ומלוויהם עם שרגא ושרה ביניהם. הם הועברו לאי ה

הסמל הגראפי של הקיבוץ

סמל הפלמ"ח, הכי קרוב לקולקטיב הקיבוצי תלמים ומגדל מים, בתים ועצים. סמלים אופייניים לקיבוץ  ההיסטוריה מלמדת אותנו שהאנושות לאורך שנות קיומה נזקקה לסמלים. לאיקונים שמגדירים זהות וטרטוריה. כך גם ראשיתן של תנועות הנוער הציוניות באירופה, שהטקס והסמל היו חלק מרכזי בהווייתן, מורשת מתנועת הצופים (סקאוט) של ראשית המאה העשרים.  הקיבוץ כחברה אידאולוגית לא נזקק בראשית דרכו  לסמלים חיצוניים. לא זכור לי על המנון ודגל משותף לתנועה הקיבוצית. לא ידוע לי על סמל שמגדיר את רעיון הקומונה השיתופית. הקיבוצים היו עסוקים בהקמה, בבניית חברה שיתופית חדשה ובהישרדות!  עבודת האדמה פרי משנתו של א. ד. גורדון הייתה לסמל של עשייה.  המייסדים מדגניה לא התפנו לסמלים גרפיים.  היו דמויות נערצות שהוו תמרורי דרך. שלאורם התחנכו ודעתם נשמעה ברבים. הדמויות היו לסמל. יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גרפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גרפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .