לוח המודעות הקיבוצי

בית אלפא - 1966
מה יותר יום יומי, יותר אפמרה מאשר לוח המודעות הקיבוצי הקבוע  בכניסה לחדר האוכל. גם קיבוצים בהם נגזר על מוסד זה להסגר, מה שנשאר ממנו זה לוח המודעות שעדיין קיים, חיי, נושם ובועט.
לוח המודעות כשמו כן הוא, לוח המודיע ברבים על כל דבר שמתרחש במרחב הקהילתי. ידיד שח לי  שאם הוא רוצה לדעת מצבו של קיבוץ הוא הולך אל לוח המודעות.
בעבר (טרם עידן הלוח האלקטרוני)  הוא היה חזות הקיבוץ במובן הרחב ביותר. לוח המודעות בטא מעגל חיים שלם. מלידה עד פטירה. משיחת קיבוץ עד יום הבוחר. מציוני חג ומועד עד גיוסים לכל דבר ועניין. מחלוקת מצרכים לחברים עד תור לשמירה בשער. מסידור עבודה עד סידור רכב. באמצעות לוח המודעות סודרו העניינים. החברים נפגשו עמו לפחות שלוש פעמים ביום כאשר הגיעו לחדר האוכל בבוקר, בצהרים ובערב.  הרעיון להצמיד את תא הדואר אל לוח המודעות יצר אף הוא נגישות יתר אל מקור אינפורמטיבי חשוב זה. (1)
כמי שאמון על הצד האסטטי, אני חייב להדגיש שמעל גבי לוח המודעות הקיבוצי התפתחה יצירה אומנותית עממית שאפשר לקרוא לה אומנות לוח המודעות.  (2). אלה שעמלו לאייר את מודעת הגיוס לפרדס ידעו שדין יצרתם נחרצה להיזרק בתום הגיוס .
יוצרי המודעות לחגים לא תמיד הקפידו לשמר את יצירתם למרות שהושקעו בה כוחות יצירה , זמן וכשרון. תפקידה של מודעה היא להעביר אינפורמציה, לקרא לציבור לפעולה,  לעורר ולהתריע , לעתים אף לשבח ולהודות. מטרה זו דרשה את תשומת העין הלב והשכל.  לכן רבות מהמודעות שנתלו על לוח המודעות לוו באיורים שובי עין ובתשומת לב גראפית. כאשר אני מהרהר בתפקיד אותו מלא ובחלקו עדיין
בית אלפא - שנות השבעים
ממלא לוח המודעות, פרטיו התלויים שייכים במובהק לסוגה הקרויה אפמרה. למחרת גיוס הכותנה או איסוף הבוטנים נזרקה המודעה לסל האשפה. לאחר חג הקיבוץ הורדה  מודעת החג . אגרות הברכה לשנה טובה שנשלחו לקיבוץ, הורדו למחרת החג מלוח המודעות.  הברכות הקיבוציות לשנה חדשה  הן הקלאסיקה של האפמרה.  היו קיבוצים בהם הארכיונאים היו בעלי מודעות קיבוצית ותודעה היסטורית והם היו אלה שמורידים את המודעות ושומרים אותם כתיעוד יקר מציאות לדורות הבאים.  בזכותם קיים כיום מאגר לא קטן של פריטי אפמרה בארכיונים הקיבוציים.
לפני שנים קיבלנו לארכיון התנועתי מאחד הקיבוצים הותיקים של עמק יזרעאל  אוסף מרתק  של חמישים שנות מודעות, ובו מאות פריטים מסודרים שהיו בעברם תלויים על לוח המודעות הקיבוצי. אפשר מהם ללמוד רבות הן על סדר היום והעניין של אותו קיבוץ והן על המסורת הקישוטית  המקומית של מודעות הקיבוץ.
מרתק לחקור את הקיבוצים על פי לוחות המודעות שלהם. הממצאים יראו בודאי לא רק את המשותף בין הקיבוצים אלא גם ובעיקר את השונה ביניהם.
הערות:
(1) מעניין לערוך מחקר ובו לשרטט פרופיל קיבוצי באמצעות לוח המודעות, לאורך השנים. רעיון זה אמור לכלול חתך  בין תנועתי, שנות ייסוד ומוצא  של כעשרים וחמישה קיבוצים. באמצעות מה שנתלה על לוח המודעות ונשמר בארכיון  לבדוק את הפרופיל המקומי באופן השוואתי לקיבוצים אחרים.  
(2) "אומנות האפמרה". מיטב הציירים הקיבוצים השתלבו באיורים למודעות חג ויובל, לאיור הזמנות פומביות לחתונה או למערכות בחירות לכנסת ישראל ולהסתדרות. היו אלה יצירות אומנות למטרות קצרות טווח שרבות מהן הורדו בגמר האירוע ופשוטו כמשמעו, נזרקו אל פחי האשפה. אלה שנשמרו  באמצעות הארכיון המקומי או האמן היוצר התבררו במשך הזמן כנכסי אומנות העומדים בפני עצמם.  גם ל"אומנות האפמרה" יש ערך ומשמעות מעבר לזמן החולף... אספן של חומרי אפמרה הוא ארכיונאי בנשמתו.


שילוב קולג'ים ממודעות חדר האוכל של בית אלפא


רשימת כל המאמרים

"אוסף איתמר" – לזכרו של איתמר רשף "אורות וצללים" באמנות – דברים לחג האורים "בחצר הקיבוץ". "דברות השומר" "והייה הנטע לאות ברית בינינו ובין הארץ הזאת" "יומן אחווה" 1927-1920 "לא עיר לא כפר" מחשבה אדריכלית להווה. "מדורת השבט" "מודעה למועד" - אוסף כרזות חג בקיבוץ רמת יוחנן "מסביב יהום הסער" "מתנוסס הנס על תורן" – על דגלי השומר הצעיר במלאות מאה שנים לתנועה 1967 אומנות שעת מלחמה אבד לי רע אביבה אופז אביטל גבע אדריכל בונה תרבות אומנות במלחמה - שלושים שנה למלחמת לבנון הראשונה. אופוריה מלא המשכן אופק חדש לאופקים חדשים אור הנר המבצבץ ועולה מבין סדקי האוהל אמנות במרחב הציבורי הקיבוצי אמנות החיים אפמרה אראלה הורוביץ ארבעה יוצרים - המאחד והשונה שביניהם אריה אהרוני אריה רוטמן ארכיונו של מועמד לבגידה אשר בנארי אתר שיירת יחיעם בונים את ישראל בועז טל בין ג'וערה לעין השופט בין להבות "סטולין" למגילת רות בעקבות תערוכתו של עמרי טלמור בשיר ובחרט בתנועה מתמדת גבעת חביבה גבעת חביבה כיום – דף להפצה בעלוני הקיבוצים גורם אנושי גלויות הועד למען השלום בישראל גרפיקה קיבוצית דליה דנון דן אמיתי האדריכלות של מנחם באר האין סוף של המינימליזם האיש שלא הלך ב"תלם" האם קיימת גרפיקה קיבוצית האמן הקיבוצי ודרכו אל הגרפיקה הארכיון מבקר בתערוכה הגדת התשעים הגדת פסח קיבוצית הדגל האדום כאיקון אומנותי. הדימויים החזותיים שבהגדה- פתיחות מול סגירות. הזבוב על קיר ילדותנו החטיבה ההסטורית בחבצלת הטעם הקיבוצי הידיד של השדות החרושים הכרזה המאוירת המוזות לא שתקות יובל דניאלי המילה לא שוכחת המפות של נועם רבינוביץ המקצוע: גרפיקה הסמל הגראפי של הקיבוץ הסמל הקיבוצי הפעלה הציירת שלא התעלמה מהחלשים הקורא בקפה הקיבוץ בתרבות ובחברה הישראלית הקיבוץ כמותג פרסומי הקריקטורה הקיבוצית הקריקטורה הקיבוצית. הרהורי ארכיונאי מתעד הרפת כמשל - הרהורי חג הביכורים השנים המופלאות של "הפועל המעפיל". חג עצמאות חג פורים חדר אכילה ובליבו חומה טולי (שאול) באומן טנק מצופה בנצנצים. (על דמותו של צה"ל בגלויות ברכה לשנה טובה) יד יערי יד יערי יום יום יד שניה יובל דניאלי יוחנן סימון יוסי וסיד – נופי אשליה אורבניים יניב שפירא יסטוריה במבט אדריכלי ישראל פיינמסר כנס גבעת חביבה השלישי לבנות ולהיבנות בה לוח המודעות הקיבוצי ליאון המדפיס לירות בתוך הנגמ"ש למראית עין למראית עין – ספר צילומים חדש למתי חלילי. מאיר דרום – צילומים מארץ סין – תערוכת צילום באולם המופעים בעין השופט מועצה אזורית מנשה מנדל שרל מסע לאין קץ מעגלי שייכות מצעד השומריות מרכז אמנות גבעת חביבה מרכז אמנות משותף גבעת חביבה משה לפידות משכן לאמנות בעין חרוד מתחת לפנס מתחת לפנס 5 נפתלי אופנהיים נשף מסכות נתינה שכל כולה קבלה סמל חג הקיבוץ סמלי עצמאות עינת אמיתי עלוני קיבוץ עלי אלון עמי ואלך ענת לידרור פבל וולברג פורים פורסים פרופ' גילה בלס צבע משותף – אומנות פלסטית במרחב הציבורי הקיבוצי צוותא צילה ליס צילום אדריכלי קיבוץ הזורע קיבוץ נחשון קפריסין ראוותנות מול צניעות ראוף אבו – פנה רדכי אמיתי רודא רודא ריילינגר רוני רכב רלי אברהמי שבועות שדות שבעמק שושנה לב שי לילדנו שלוש הגדות מיוחדות לפסח שם מלחמה משתוללת כאן שותלים ורוקדים. שמואל מסטצ'קין שמחת המעשה תבנית נוף שדותיו – מחווה אומנותי לחג הביכורים תמיר קרתא תערוכה תנועתנו בקפריסין תערוכות תפריט פועלים תרבות וחברה

Google+ Followers