הארכיון מבקר בתערוכה

"גורם אנושי"  תערוכת צילום : בועז טל, רלי אברהמי, פבל וולברג, תמיר קרתא. בגלריית "זוזו" בעמק חפר (פארק תעשיות עמק חפר רח' גשר העץ 46)
אוצר: יוסי וסיד .
נעילה: 3.3.18.
בפארק התעשייה בעמק חפר פועלת מזה חודשים מספר גלריה לאמנות. מיזם אומנותי-תרבותי אזורי יפה ביוזמתה הברוכה של תמי סואץ (בית ינאי) אמנית – צלמת בזכות עצמה, שבחרה למקם את חלל התצוגה מעל המפעל המשפחתי "צ.ל.ע" המייבא ציוד לעבודות עפר. כאוצרים גויסו לפרויקט התרבותי  יוסי וסיד (המעפיל) ורותם ריטוב (ת"א). השם שנבחר לגלריה "זו זו"  מכיל בתוכו את מהות קיומה של הגלריה מדגיש האוצר יוסי וסיד.  "זו גלריה להנעה תרבותית". רצון להציב במרכזו הירוק והאוטנטי של העמק גלריה שתציג אומנות במיטבה ותגרום לתושבי האזור לנוע ולזוז אל הגלריה ואל הנראות התרבותית -אומנותית. בצמוד לתערוכות מתקיים שיח-גלריה עם האומנים והאוצרים שמוסיף עוד תובנות וידע להעצמת החוויה האומנותית.

"גורם אנושי" – תערוכה שהיא חוויה ארכיונית
בימים אלה מתקיימת בגלריה תערוכת צילום "גורם אנושי" של ארבעה צלמים – אמנים: תמיר קרתא (בן עין החורש החי בברוקלין) פבל וולברג, רלי אברהמי, ובועז טל ז"ל. יוסי וסיד שאצר את התערוכה הנוכחית מוסיף פרטים על התערוכה: "גורם אנושי" היא תערוכת צילום המפגישה ארבעה אמנים שלכל אחד מהם אור ושפה ייחודית משלו. יחד עם זאת, הם חולקים תחושת זמן ומקום שמדגישה את מרכזיות האדם ואת תנודותיו בין כאב ותקווה".
עובדי הארכיון התנועתי בגבעת-חביבה החליטו במרוכז לבקר בתערוכה כחלק מהשייכות האזורית של רבים מעובדיו. הייתי ביניהם והופתעתי להיווכח שיצירותיהם של ארבעת האמנים מתכתבות בדרכן עם חומרים ארכיוניים. הצלם פאול וולברג בחר להדגיש שצילומיו מודפסים עלך נייר ארכיוני.  ואכן, בביקור התקיים חיבור
שהוא מעבר לחוויה האמנותית הטהורה, היה בו גם חיבור רעיוני של ארכיונאים מקצועיים המביטים ביצירות גם בזווית מקצועית זו.  

תמיר קרתא בן הקיבוץ שמזה שלושים שנה חי ויוצר בברוקלין, עוקב אחר מצולמיו (לרוב דמות בודדת)  מאחור כבלש מתעד. המצולם לא מודע למצלם. הדמויות האנונימיות מטושטשות, חסרות זהות, מנוכרות לסביבתם. טכניקת הצילום חשובה להבנת המסר. קרתא מצלם במצלמת טלפון פשוטה ובתהליך היצירה הוא משכפל בתזוזה עשרות תצלומים ממוחשבים , כך שמתקבלת יצירה רב שכבתית שהדבר הברור ביותר בה היא הפרספקטיבה. האמירה של קרתא פשוטה: כל אחד יכול להיות צלם. המצלמה נגישה. הוא מוריד את הילת המקצוע אל ההמונים אל האדם הפשוט שמחד הוא רודף אחר תצלומיו ומאידך הוא גם נרדף.  דמויותיו המצולמות מאחור של קרתא הולכות אל נקודת המגוז אל הלא נודע. התמונות עשירות בצבעוניות שהן ניגוד לפשטות הקומפוזיציה. סימני השאלה שיצירתו של קרתא מציבה מפני הצופה הישראלי נשארת לא פתורה. קרתא הוא הצבעוני והיוצא דופן  לטעמי, באשר הוא לא היה בעברו צלם מקצועי, הוא בא מהעיצוב הגרפי הממוחשב.
בועז טל ז"ל אמן צילום שהאמנות הייתה בשבילו דרך חיים, מתעד את משפחתו בצילומי ערום מבוימים שמבחינות רבות הם הזיכרון התיעודי האקטיבי של משפחתו שחלקה (אשתו ובתו הקטנה ) אף היא לא עמנו יותר. בועז טל מצלם בשחור לבן בתאורה תיאטרלית המוסיפה דרמטיות לסצנות שהוא בחר להראות בעזרת
משפחתו. סצנות הלקוחות מהמיתולוגיה הנוצרית וההיסטורית. האדם המיוסר בצבת החיים , האבל על מות לצד אור התקווה. אלה גם אלה חברו יחדיו. למרות הנושאים הכאובים והפצועים שהוא מעלה בתצלומיו, נשמרת בהם אינטימיות אופטימית משהו, שיוצרת אהדה,  ובדיעבד אף צער רב .
רלי אברהמי – היא צלמת מתעדת מקצועית. "היא מביימת רגעים אנושיים שיוצרים אתנחתא מהיומיום" (מדברי האוצר). בצילומי צבע ברורים וחדים היא  נוגעת באישים ידועים מתחומים שונים ונותנת כרקע דמויות מלוות , כביכול משניות שבצילומיה של רלי נהפכים למרכז. באשר חוסר ההיכרות עמהן יוצר עניין לחקירה. הנשיא פרס מונצח יושב בפתח מכוניתו המהודרת והמצוחצחת ביום פרידתו מהתפקיד. בצד עומדים כשומרי ראש אלמוניים, נהגיו. האמנית נותנת מקום לאלה שתומכים מאחור באישים הידועים לכול. בסדרה אחרת העוסקת בטיול שורשים עם אמה הקשישה בהולנד אפשר לחוש את הערגה אל מחוזות הילדות של האם השבה לארץ הולדתה.

פבל וולברג הוא אמן, שליח עיתונות באזורי מלחמה המוצא את הסכנה גם בסביבתו הקרובה. האמן בוחר לתעד סצנות דרמטיות קשות, הרות סכנה וגורל, הדי מלחמות ותוצאותיהן. פבל וולברג בוחר  להדפיס את תמונותיו בפורמט מאורך, פנורמי היוצר תחושה של שדה התרחשות רחב ואין סופי. הפשטות והישירות של צילומיו (לרוב שחור, לבן) מעצימים את ההתרחשות.  תמונה אחת  דרמטית המתארת מאבק בין
פלשתינאיים לחיילי מג"ב כאשר מהשמיים נופלים באלכסון תימרות עשן לאורך התמונה. אני נזכרתי בפרשת יתרו, במעמד הדרמטי המקראי...   את התמונה מיקם האוצר בהגיון רב בסביבה של חדר משפחה בורגני עם ספה ושטיח ובגובה העיניים של היושב בה, כמו מתבונן בצג מכשיר הטלוויזיה הביתי. העמדה זו לקחה את היצירה אל גבולות המייצב-מיצג הסביבתי. הצלם נוכח נעדר בתצלומיו. הוא לא מביים את תמונותיו הוא בוחר להיות במקום הנכון ובזמן המתאים  כדי ללכוד את הרגע המבוקש. תמונה נוספת משלו, צבעונית , מתארת עשרות שבויים (פלשתינאיים, שבויים, פליטים , וכו'...) חסומי עיניים בפלנלית צהלית, יושבים דחוסים וצפופים חסרי אונים בתוך ארגז משאית, כאשר הצופה חש בעוצמה את תחושת הפחד והבלתי ידוע העומד בפניהם וחש בעצמו כאילו הוא היה על אותה משאית.
בשיחה של האוצר עם צוות הארכיון הוא סיפר על הקשר האישי שלו לאמנים ועל תהליך הבחירה של היצירות. בכל תערוכה לוקח האוצר משהו ממנו. בתערוכה זו מעורבותו של יוסי וסיד מורגשת רגשית ואמנותית. 

תערוכה מאתגרת , חשובה ומיוחדת בנוף הפסטוראלי של עמק – חפר.


רשימת כל המאמרים

"אוסף איתמר" – לזכרו של איתמר רשף "אורות וצללים" באמנות – דברים לחג האורים "בחצר הקיבוץ". "דברות השומר" "והייה הנטע לאות ברית בינינו ובין הארץ הזאת" "יומן אחווה" 1927-1920 "לא עיר לא כפר" מחשבה אדריכלית להווה. "מדורת השבט" "מודעה למועד" - אוסף כרזות חג בקיבוץ רמת יוחנן "מסביב יהום הסער" "מתנוסס הנס על תורן" – על דגלי השומר הצעיר במלאות מאה שנים לתנועה 1967 אומנות שעת מלחמה אבד לי רע אביבה אופז אביטל גבע אדריכל בונה תרבות אומנות במלחמה - שלושים שנה למלחמת לבנון הראשונה. אופוריה מלא המשכן אופק חדש לאופקים חדשים אור הנר המבצבץ ועולה מבין סדקי האוהל אמנות במרחב הציבורי הקיבוצי אמנות החיים אפמרה אראלה הורוביץ ארבעה יוצרים - המאחד והשונה שביניהם אריה אהרוני אריה רוטמן ארכיונו של מועמד לבגידה אשר בנארי אתר שיירת יחיעם בונים את ישראל בועז טל בין ג'וערה לעין השופט בין להבות "סטולין" למגילת רות בעקבות תערוכתו של עמרי טלמור בשיר ובחרט בתנועה מתמדת גבעת חביבה גבעת חביבה כיום – דף להפצה בעלוני הקיבוצים גורם אנושי גלויות הועד למען השלום בישראל גרפיקה קיבוצית דליה דנון דן אמיתי האדריכלות של מנחם באר האין סוף של המינימליזם האיש שלא הלך ב"תלם" האם קיימת גרפיקה קיבוצית האמן הקיבוצי ודרכו אל הגרפיקה הארכיון מבקר בתערוכה הגדת התשעים הגדת פסח קיבוצית הדגל האדום כאיקון אומנותי. הדימויים החזותיים שבהגדה- פתיחות מול סגירות. הזבוב על קיר ילדותנו החטיבה ההסטורית בחבצלת הטעם הקיבוצי הידיד של השדות החרושים הכרזה המאוירת המוזות לא שתקות יובל דניאלי המילה לא שוכחת המפות של נועם רבינוביץ המקצוע: גרפיקה הסמל הגראפי של הקיבוץ הסמל הקיבוצי הפעלה הציירת שלא התעלמה מהחלשים הקורא בקפה הקיבוץ בתרבות ובחברה הישראלית הקיבוץ כמותג פרסומי הקריקטורה הקיבוצית הקריקטורה הקיבוצית. הרהורי ארכיונאי מתעד הרפת כמשל - הרהורי חג הביכורים השנים המופלאות של "הפועל המעפיל". חג עצמאות חג פורים חדר אכילה ובליבו חומה טולי (שאול) באומן טנק מצופה בנצנצים. (על דמותו של צה"ל בגלויות ברכה לשנה טובה) יד יערי יד יערי יום יום יד שניה יובל דניאלי יוחנן סימון יוסי וסיד – נופי אשליה אורבניים יניב שפירא יסטוריה במבט אדריכלי ישראל פיינמסר כנס גבעת חביבה השלישי לבנות ולהיבנות בה לוח המודעות הקיבוצי ליאון המדפיס לירות בתוך הנגמ"ש למראית עין למראית עין – ספר צילומים חדש למתי חלילי. מאיר דרום – צילומים מארץ סין – תערוכת צילום באולם המופעים בעין השופט מועצה אזורית מנשה מנדל שרל מסע לאין קץ מעגלי שייכות מצעד השומריות מרכז אמנות גבעת חביבה מרכז אמנות משותף גבעת חביבה משה לפידות משכן לאמנות בעין חרוד מתחת לפנס מתחת לפנס 5 נפתלי אופנהיים נשף מסכות נתינה שכל כולה קבלה סמל חג הקיבוץ סמלי עצמאות עינת אמיתי עלוני קיבוץ עלי אלון עמי ואלך ענת לידרור פבל וולברג פורים פורסים פרופ' גילה בלס צבע משותף – אומנות פלסטית במרחב הציבורי הקיבוצי צוותא צילה ליס צילום אדריכלי קיבוץ הזורע קיבוץ נחשון קפריסין ראוותנות מול צניעות ראוף אבו – פנה רדכי אמיתי רודא רודא ריילינגר רוני רכב רלי אברהמי שבועות שדות שבעמק שושנה לב שי לילדנו שלוש הגדות מיוחדות לפסח שם מלחמה משתוללת כאן שותלים ורוקדים. שמואל מסטצ'קין שמחת המעשה תבנית נוף שדותיו – מחווה אומנותי לחג הביכורים תמיר קרתא תערוכה תנועתנו בקפריסין תערוכות תפריט פועלים תרבות וחברה

Google+ Followers