דילוג לתוכן הראשי

תמונה אחת שווה - חג פסח קיבוצי

הפתגם "תמונה אחת שווה אלף מילים" נהפכה כבר לקלישאה עיתונאית. יחד עם זאת ישנה אמת גדולה באמרה, לעתים תמונה אחת אכן שווה הרבה, ובאמצעותה ניתן לחוש אווירה, אופי, נחישות, מרקם תרבותי , אהבה שנאה ומה לא... היא תיעוד של רגע, הקפאתו של זמן  שמאחוריו  עולם ומלואו.  כאשר הרהרתי לכבוד חג הפסח בתצלום אולטימטיבי אחד שיבטא בשבילי יותר מכל את סדר הפסח הקיבוצי, ריצדו לנגד עינני כמה תצלומים:
תמונה א':
מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? -
ילדים והורים בסדר פסח המעפיל,
אמצע שנות השמונים
חדר האוכל הקיבוצי, עם סדר פסח צפוף ודחוס. החברים והאורחים בחולצות חג לבנות ישובים ללא רווחים לאורך השולחנות על ספסלי עץ ארוכים שמוצאים כל שנה ממחסן התרבות לכבוד החג. השולחנות עם המפות הלבנות, עמוסים בכל טוב. בקבוקי יין לארבעת הכוסות, בקבוקי מיץ לשתיה בין הכוסות, צלחות לרוב, קציצות דג ממולא, חזרת אדומה וחריפה. מנשנשים את המצות עם כבד קצוץ כמו עוגיות טובות, כי הרעב מציק עד שעורך הטקס ייתן את האות לתורנים להגיש בזהירות ובמהירות את מרק העוף עם הקניידלך. התורנים (שמשום מה אני תמיד נמניתי עימהם...) עושים מאמץ גדול לא לשפוך על המסובין את המרק.
ברשותכם, אשרטט להנאת החיך את תפריט ליל הסדר המשותף בקיבוצי על פי זכרוני:

מנה ראשונה : גפילטעפיש, (היה זה גפילטע בלי פיש) כבד קצוץ, מרק עוף עם קניידלך. שתייה קרה ויין, מצות וחמוצים. 
מנה שנייה:  עוף ובשר בקר עם אורז חגיגי ותפוחי אדמה קטנים אפויים. צימס (גזר מתוק עם צימוקים)  ואפונה ירוקה חמה. לצמחונים ניתנה מנה עיקרית, מצה מגולגלת  (שהורטבה) עם פיטריות.
מנה אחרונה: לפתן פירות.

תמונה ב':
המקהלה והתזמורת בסדר פסח, המעפיל 1972
בימת החג עליה יושבים חברי התזמורת והמקהלה של הקיבוץ.
הבמה מקושטת בשיבולי זהב, ומגלי קציר העומר. למקהלה  היה הוד מיוחד. מי שהשתייך אליה אחרי הסינון הקפדני של מנצחה, היה משוחרר מתורנויות החג (סידור , הגשה, פירוק). לחלק מהתורנים הייתה הרגשה של מימוש הפסקה "עבדים היינו"... החג נפתח תמיד ב"תרועת החג", תרועה של כלי נשיפה. ומיד לאחריה שיר אביב בכמה קולות:
"הנה הסתיו עבר הגשם חלף הלך לו, הניצנים נראו בארץ, עת הזמיר הגיע וקול התור נשמע בארצנו. התאנה חנטה פגיה והגפנים סמדר נתנו ריח" (שיר השירים ב')

תמונה ג':
ילדה קטנה וחמודה עם ההגדה - צילום: צבי נהור קיבוץ גת
ילדה קטנה וחמודה עומדת בתוך שורת המסובין ושרה "את מה נשתנה" מתוך ההגדה הקיבוצית (באיוריו של שמוליק כץ), ללא פחד ומורא.
אצלנו בקיבוץ היו מחלקים את הקריאה לפי סדר מסוים, לא על פי הידע בעברית  או צלילות וחדות הקריאה. יצא לעתים שהקריאה בציבור של ההגדה הייתה משובשת ולא מובנת. שנה אחת החליט צוות החג "לשים קץ לביזיון". לארגן צוות מקצועי של קריינים שבקול רם וצלול יקרא את פרקי ההגדה מעל גבי הבמה.   אני דווקא אהבתי את הקריאה העממית, לעתים העילגת במקצת, הלא מקצועית. היה בה ביטוי אוטנטי של עמך קיבוץ.


תמונה ד':
חדר האוכל ערוך לקראת הסדר - צילום: צבי נהור
התורנים סיימו את עריכת השולחנות. הכול מוכן לקבלת החג.  קישוט החג המרכזי  מבטא במלא נוכחותו את המעבר "מעבדות לחרות".
חג הפסח הוא מהחגים המקושטים והמושקעים בקיבוץ. הקישוט עובר כמסורת טובה וישנה, משנה לשנה , מדור לדור ומשתבח עם הזמן. מסופר, שלפני שנים בקיבוץ ותיק בעמק החליפו את אחד מקישוטי החג הוותיקים שהפכו עם הזמן לסמלו של החג, עם  קישוט חדש לפסח. קמה קול זעקה בציבור והקישוט הוותיק והטוב הוחזר אל מקומו.


תמונה ה':
חג גדיא בסדר במעפיל - שנות השמונים
כיתה ו'
מופע "חד גדיא" בביצוע ילדי כתה ו' של חברת ילדים.  מופע היתולי בתלבושות מיוחדות שנתפרו במתפרת הקיבוץ.  היה זה מופע משעשע גם אם תכניו אלימים, לסיומו של סדר פסח ארוך ולעתים קצת מייגע. שמרו את הופעת הילדים לסופו של ליל הסדר כדי שישמר המתח ויישארו אנשים עד סיומו של הסדר... אחרי כוס רביעי שהוא "כוס ברכה נשא לנו ולבנינו ולכל מעשה ידינו, לפרי האדמה ולתנובת האדם, ליום העמל ולחיי השיתוף, לחיים ולברכה!" באה ההודעה המיוחלת של עורך הטקס: "חסל סדר פסח כהלכתו" ומייד אחרי "חד גדיא" התורנים מתייצבים לחיסול!

תמונה ו':
"נשות הקניידלך" זו התמונה המנצחת שבחרתי לציון החג. בשבילי היא אומרת הכול. היא מבטאת באופן המרוכז ביותר את אלה שלא זוכים לתשואות. את החצר האחורית שבלעדיה לא קיים חג בקיבוץ. את הסולידריות הקיבוצית במיטבה, את הגיוס למטבח ערב החג.  את אותה חבורת נשים מופלאה היושבות סביב השולחן, לבושות סינרים, כתף אל כתף,  חברות קיבוץ בגיל שישים פלוס בצוותא  עם צעירות יותר אחרי צבא (איפה הגברים כולם ?).  מרכלות על כול העולם, פותרות את בעיות הקיבוץ, מה היה אתמול בשיחת הקיבוץ ומי נגד מי, ובמקביל לשיח הרב דורי, מגלגלות בכפות ידיהן הזריזות את כופתאות הקניידלך למרק העוף המפורסם של פסח... 
התמונה המופלאה הזו מקיבוץ גת מתאימה בדיוק גם למטבחו של קיבוצי המעפיל ושל הקיבוץ השכן שלי ושל עוד רבים מהקיבוצים בארץ בערבו של חג.  
אין פסח קיבוצי ללא קניידלך, ואין קניידלך ללא חבורת הנשים החרוצות שנתפסה בעדשת המצלמה של צבי נהור ז"ל .
היום, כאשר חג הפסח הקיבוצי המשותף  הודר מהתפריט התרבותי הקולקטיבי של קיבוצי, לפעמים, אני שומע בחשכת געגועי את רחש כפות ידיהן של נשות הקניידלך  המגלגלות את כופתאות הסדר במטבח.


נשות הקניידלך - צילום: צבי נהור

הערות:
- צבי נהור.  נולד בוינה   בשנת – 1913. עלה לארץ בשנת 1936 עם חבריו לתנועת  השומר הצעיר והיה ממקימי קיבוץ גת. לימים נהג אוטובוס בקו גת – תל אביב. תיעד את   מראות הדרך באמצעות מצלמתו.  צילם את חיי היום יום בקיבוצו וביניהם שורת   תצלומים מחג הפסח. נפטר בקיבוצו בשנת 2009.  התצלומים של צבי נהור באדיבות   ארכיון השומר  הצעיר  גבעת-חביבה.

- תצלומים נוספים באדיבות ארכיון קיבוץ המעפיל. 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הגדת פסח קיבוצית

הגדה לפסח  של  הקיבוץ הארצי השומר הצעיר . הגדת הפסח הנה ללא ספק החיבור היהודי המעוטר והמאויר ביותר. מתוך אלפי הגדות שהוצאו לאור בארץ ובחו"ל לאורך הדורות, לתנועה הקיבוצית חלק חשוב בהם. למעלה משבע מאות הגדות של פסח נכתבו בתנועה הקיבוצית במשך שישים שנה. (6) מאז ההגדה הראשונה שהופקה בתנועה הקיבוצית בשנת 1935 בקיבוץ גבעת-ברנר (הגדת העליות, הופקה בשיטת הסטנסיל איור: אריה (מאירהוף) חצור). אריה חצור היה היזם והרוח החיה בהפקת הגדת הקיבוץ. הוא זה שהגה ואייר את ההגדה בחרט הסטנסיל וחילק לחברי הקיבוץ עת דפי ההגדה עם קווי המתאר של איוריו כדי שימלאו אותם בצבעים. בכך נהפכה הגדת גבעת ברנר להגדה שכל חברי הקיבוץ היו שותפים לה. שמעתי סיפורים פולקלוריסטיים כיצד אחר יום עבודה קשה היו חברי הקיבוץ צובעים את איורי ההגדה לאורה עששית נפט באוהל המגורים.  ההגדות הקיבוציות ומאוחר יותר אלו שהופקו ע"י התנועות הקיבוציות היו ליצירות גראפיות שהוו נכס צאן ברזל באיורי ההגדות לדורותיהם.  האומנים שנקראו ללוות את ההגדות בציוריהם היו אלה שהתבלטו יותר באופי הגראפי - אילוסטראטיבי של יצירתם. רבים מהם נהיו בה

קשר מתמשך | יובל דניאלי

התערוכה מתקיימת בגלריית " האטלייה של שרגא " בקיבוץ העוגן. אטלייה - מרחב תצוגה המשמר/מתעד/ומציג מיצירות האמן שרגא ווייל. שרגא ווייל ויצירתו הם מופת לדרך בה אנחנו בארכיון ובחטיבת האומנות שבה חפצים ללכת. הקשר שלנו עם יצירתו של שרגא מתפרש על עשרות רבות של שנים. בכספת הארכיון נשמר היהלום שבכתר מבחינה תנועתית, איורי "דברות השומר" ששרגא אייר בבודפשט בשנת 1946 לאחר המלחמה, כהוכחה שתנועת "השומר הצעיר" שבמסגרתה פעל, חייה ונושמת גם לאחר השואה. מבודפשט שבהונגריה נקראו שרה ושרגא ע"י פעילי התנועה באירופה לפראג, למשימת חייהם; ללוות קבוצת נערות ונערים פליטי שואה אל עבר ארץ ישראל. הדרך התארכה חודשים רבים. בעקבות לחץ של שלטונות המנדט הבריטי, נאלצה הקבוצה על ילדיה ומדריכיה להתעכב 8 חודשים בבלגיה. שם נוסדה סדנת 'תו-נו' (תוצרת נוער) ששרגא היה ממדריכיה המרכזיים. סדנה שמטרתה הייתה שיקום נפשות הנערים באמצעות יצירה. בהמשך תלאות הדרך נתפסה אוניית המעפילים "תיאודור הרצל" ע"י הבריטים, שעל סיפונה קבוצת הילדים ומלוויהם עם שרגא ושרה ביניהם. הם הועברו לאי ה

הסמל הגראפי של הקיבוץ

סמל הפלמ"ח, הכי קרוב לקולקטיב הקיבוצי תלמים ומגדל מים, בתים ועצים. סמלים אופייניים לקיבוץ  ההיסטוריה מלמדת אותנו שהאנושות לאורך שנות קיומה נזקקה לסמלים. לאיקונים שמגדירים זהות וטרטוריה. כך גם ראשיתן של תנועות הנוער הציוניות באירופה, שהטקס והסמל היו חלק מרכזי בהווייתן, מורשת מתנועת הצופים (סקאוט) של ראשית המאה העשרים.  הקיבוץ כחברה אידאולוגית לא נזקק בראשית דרכו  לסמלים חיצוניים. לא זכור לי על המנון ודגל משותף לתנועה הקיבוצית. לא ידוע לי על סמל שמגדיר את רעיון הקומונה השיתופית. הקיבוצים היו עסוקים בהקמה, בבניית חברה שיתופית חדשה ובהישרדות!  עבודת האדמה פרי משנתו של א. ד. גורדון הייתה לסמל של עשייה.  המייסדים מדגניה לא התפנו לסמלים גרפיים.  היו דמויות נערצות שהוו תמרורי דרך. שלאורם התחנכו ודעתם נשמעה ברבים. הדמויות היו לסמל. יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גרפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גרפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .