דילוג לתוכן הראשי

הסמל הקיבוצי

ההיסטוריה מלמדת אותנו שהאנושות לאורך שנות קיומה נזקקה לסמלים. לאיקונים שמגדירים זהות וטרטוריה. כך גם ראשיתן של תנועות הנוער הציוניות באירופה, שהטקס והסמל היו חלק מרכזי בהווייתן, מורשת מתנועת הצופים (סקאוט) של ראשית המאה העשרים. 
הקיבוץ כחברה אידיאולוגית לא נזקק בראשית דרכו  לסמלים חיצוניים. לא זכור לי על המנון ודגל משותף לתנועה הקיבוצית. לא ידוע לי על סמל שמגדיר את רעיון הקומונה השיתופית. הקיבוצים היו עסוקים בהקמה, בבניית חברה שיתופית חדשה ובהישרדות!  עבודת האדמה פרי משנתו של א. ד. גורדון הייתה לסמל של עשייה.  המייסדים מדגניה לא התפנו לסמלים גראפיים.  היו דמויות נערצות שהוו תמרורי דרך. שלאורם התחנכו ודעתם נשמעה ברבים, הדמויות היו לסמל.
יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גראפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גראפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .

גם בימי סער, מאבק והתיישבות חלוצית אינטנסיבית, היינו חסכניים בסמלים. סמל הפלמ"ח היה הדבר הקרוב ביותר לסמל התנועה הקיבוצית (שיבולים וחרב). עם פירוקו גם הוא נגנז. היו סמלים של ארגונים תנועתיים כדוגמת ספריית פועלים והוצאת הספרים של הקבה"מ. בשניהם משולבים מוטיבים סוציאליסטיים קלאסיים, שיבולת פטיש וספר.
סמל ארגון הציירים והפסלים של הקבה"א (עיצוב: יוחנן סימון על פי רעיון של דן אמיתי נוצר בשנת 1944 לקראת הכינוס ה - 13 של הארגון בקיבוץ גן שמואל) אף הוא שילוב של פלטת ציירים, מכחול ומגל. מוטיב המגל באותה עת מרמז על הזיקה לברה"מ כחלק מסמלה של ברה"מ. היה הדגל האדום, סמל הסולידאריות המעמדית האוניברסאלית. בתקופות מסוימות הוא  היה לסמל משותף של ההתיישבות העובדת ומעמד הפועלים העירוני (ההסתדרות).
יחד עם זאת, התנועה הקיבוצית ככלל למרות הבדליה הפוליטיים ופילוגיה ההיסטוריים, הייתה תנועה אנטי סקטוריאלית שחיפשה תמיד את הקשר אל מעמד הפועלים והאינטליגנציה העירונית. זו אולי אחת הסיבות שהיא נמנעה מהעמדת סמלים סקטוריאליים – אידיאולוגיים שיבדילו בינה לבין החברה הסובבת אותה. 
היכן כן היו סמלים קיבוציים ?
לשמות רבים מהקיבוצים יש משמעות סמלית. על קיבוצי המעפיל נכתב : "מקור השם מסמל את המאבק לעלייה והתיישבות בימי המדינה שבדרך. רוב מייסדי

הקיבוץ היו מעפילים. יום העלייה : 2- בנובמבר יום מתן הצהרת בלפור" (מתוך חוברת, "הקבה"א שבעים שנים, שבעים פנים" הוצאת יד יערי - 1997).
סמל הקיבוץ הראשון היה דגל הקיבוץ. אין מקימים קיבוץ ללא דגל. היה זה לרוב דגל אדום עליו רקום שם הקיבוץ, השתייכותו התנועתית, שנת היווסדו ושייכותו להסתדרות העובדים העבריים בא"י. האותיות רקומות בחוטי משי זהובים כיאה "למעמד הפועלים".  את דגל הקיבוץ היו נושאים בגאון במצעדי האחד במאי  ברחובות העיר, ומעלים אותו לראש התורן במפקדי הקיבוץ השונים לקול תרועת חצוצרה וקול תופים מתגלגל.
כאשר דנים בסמלים הקיבוציים אין לפסוח על העובדה שבמשך שנים (בעיקר בין השנים

1930-1970) שמש הקיבוץ סמל ומותג פרסומי חוץ קיבוצי למטרות מסחריות  של מוצרי צריכה שונים. המוניטין שהיה לקיבוץ בתודעה הארץ ישראלית הציונית שמש מקור להראות יוקרה וחוסן.  קבוצת הסיגריות "דובק", חברת הביטוח "הסנה", סוכנויות המכירות של "פורד" ו"קאטרפילר", מפעלי "שמן", מפעל הבירה "מלט" ועוד השתמשו בעזרת גרפיקאים מוכשרים (פרנץ קראוס , האחים שמיר, וכו')  בקיבוץ וסמליו, כתפאורה חזותית שווקית.  הקיבוץ שבמהותו התנגד לקפיטליזם השיווקי  שמש בניגוד לאידיאולוגיה שלו, פלטפורמה מסחרית מצוינת לאחרים... 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הגדת פסח קיבוצית

הגדה לפסח  של  הקיבוץ הארצי השומר הצעיר . הגדת הפסח הנה ללא ספק החיבור היהודי המעוטר והמאויר ביותר. מתוך אלפי הגדות שהוצאו לאור בארץ ובחו"ל לאורך הדורות, לתנועה הקיבוצית חלק חשוב בהם. למעלה משבע מאות הגדות של פסח נכתבו בתנועה הקיבוצית במשך שישים שנה. (6) מאז ההגדה הראשונה שהופקה בתנועה הקיבוצית בשנת 1935 בקיבוץ גבעת-ברנר (הגדת העליות, הופקה בשיטת הסטנסיל איור: אריה (מאירהוף) חצור). אריה חצור היה היזם והרוח החיה בהפקת הגדת הקיבוץ. הוא זה שהגה ואייר את ההגדה בחרט הסטנסיל וחילק לחברי הקיבוץ עת דפי ההגדה עם קווי המתאר של איוריו כדי שימלאו אותם בצבעים. בכך נהפכה הגדת גבעת ברנר להגדה שכל חברי הקיבוץ היו שותפים לה. שמעתי סיפורים פולקלוריסטיים כיצד אחר יום עבודה קשה היו חברי הקיבוץ צובעים את איורי ההגדה לאורה עששית נפט באוהל המגורים.  ההגדות הקיבוציות ומאוחר יותר אלו שהופקו ע"י התנועות הקיבוציות היו ליצירות גראפיות שהוו נכס צאן ברזל באיורי ההגדות לדורותיהם.  האומנים שנקראו ללוות את ההגדות בציוריהם היו אלה שהתבלטו יותר באופי הגראפי - אילוסטראטיבי של יצירתם. רבים מהם נהיו בה

קשר מתמשך | יובל דניאלי

התערוכה מתקיימת בגלריית " האטלייה של שרגא " בקיבוץ העוגן. אטלייה - מרחב תצוגה המשמר/מתעד/ומציג מיצירות האמן שרגא ווייל. שרגא ווייל ויצירתו הם מופת לדרך בה אנחנו בארכיון ובחטיבת האומנות שבה חפצים ללכת. הקשר שלנו עם יצירתו של שרגא מתפרש על עשרות רבות של שנים. בכספת הארכיון נשמר היהלום שבכתר מבחינה תנועתית, איורי "דברות השומר" ששרגא אייר בבודפשט בשנת 1946 לאחר המלחמה, כהוכחה שתנועת "השומר הצעיר" שבמסגרתה פעל, חייה ונושמת גם לאחר השואה. מבודפשט שבהונגריה נקראו שרה ושרגא ע"י פעילי התנועה באירופה לפראג, למשימת חייהם; ללוות קבוצת נערות ונערים פליטי שואה אל עבר ארץ ישראל. הדרך התארכה חודשים רבים. בעקבות לחץ של שלטונות המנדט הבריטי, נאלצה הקבוצה על ילדיה ומדריכיה להתעכב 8 חודשים בבלגיה. שם נוסדה סדנת 'תו-נו' (תוצרת נוער) ששרגא היה ממדריכיה המרכזיים. סדנה שמטרתה הייתה שיקום נפשות הנערים באמצעות יצירה. בהמשך תלאות הדרך נתפסה אוניית המעפילים "תיאודור הרצל" ע"י הבריטים, שעל סיפונה קבוצת הילדים ומלוויהם עם שרגא ושרה ביניהם. הם הועברו לאי ה

הסמל הגראפי של הקיבוץ

סמל הפלמ"ח, הכי קרוב לקולקטיב הקיבוצי תלמים ומגדל מים, בתים ועצים. סמלים אופייניים לקיבוץ  ההיסטוריה מלמדת אותנו שהאנושות לאורך שנות קיומה נזקקה לסמלים. לאיקונים שמגדירים זהות וטרטוריה. כך גם ראשיתן של תנועות הנוער הציוניות באירופה, שהטקס והסמל היו חלק מרכזי בהווייתן, מורשת מתנועת הצופים (סקאוט) של ראשית המאה העשרים.  הקיבוץ כחברה אידאולוגית לא נזקק בראשית דרכו  לסמלים חיצוניים. לא זכור לי על המנון ודגל משותף לתנועה הקיבוצית. לא ידוע לי על סמל שמגדיר את רעיון הקומונה השיתופית. הקיבוצים היו עסוקים בהקמה, בבניית חברה שיתופית חדשה ובהישרדות!  עבודת האדמה פרי משנתו של א. ד. גורדון הייתה לסמל של עשייה.  המייסדים מדגניה לא התפנו לסמלים גרפיים.  היו דמויות נערצות שהוו תמרורי דרך. שלאורם התחנכו ודעתם נשמעה ברבים. הדמויות היו לסמל. יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גרפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גרפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .