דילוג לתוכן הראשי

הרהורים על תרבות וחג בצאת חגי תשרי.

חגי תשרי מזמנים לנו זמן פנוי להרהורים. יום כיפורים הוא שיאו של הזמן הפנוי של החילוני. הרדיו ומקרן הטלוויזיה מושבתים. הרכבים הרבים שהנם נחלתם של חברי הקיבוץ המתחדש, עומדים במסדר בשקט מופתי על מפתן הבתים. אין יוצא ואין בא בשערי הקיבוץ. אנחנו בהסגר מרצון ומדעת  ברצון של הזדהות מחודשת עם כל עם ישראל ביום המיוחד הזה. יש להודות שיש אופי מיוחד לשקט הזה, גם אם הוא לא מלווה בתפילות, צום ובקשת סליחות.  אני קורא בטקסטים שחולקו בערבו של יום הכיפורים ומתייחס אליהם כאל יצירה ספרותית. מנסה לנתחם ולהבינם. קורא את התרגום העברי מארמית של "כל נדרי". את "אדון סליחות", שומע בהנאה וללא פחד ומורא את "נתנה תוקף" (למרות הפסוק הפותח: "ונתנה תוקף קדושת היום, כי הוא נורא ואיום"). מנסה לרדת אל שורש הדברים מבלי ללכת שבי אחר מה שאינני מאמין בו. אני מוצא עצמי מהרהר, במיוחד בחגי תשרי כיצד לבנות את הקשר בין התרבות החילונית - האוניברסאלית שלי למסורת היהודית שבסיסה הוא האמונה המוחלטת באלוהים? סביב שולחן משפחתי אנחנו דנים בשאלות של כיבוד קדושת יום הכיפורים במרחב הקיבוצי החילוני הקטן שלנו, דווקא ולמרות חוסר אמונתנו באלוהים. הצורך בכיבוד רגשות הזולת בקיבוץ המשתנה בו ישנה אוכלוסיה חדשה ששומרת על קדושת היום. ברצון להתחבר מחדש אל מנהגים שהם חלק מהזהות הלאומית שלנו כעם.  אני מבין היטב שאנחנו עומדים בפני שינוי תרבותי בו ערכים יהודיים שבעבר התעלמנו מהם חוזרים לפתחנו ותופסים את מקומם. נוצר דיאלוג חדש עם המסורת והדת. 

אני מודע היטב לסוגיה זו שעמדה בשעתו לפתחם של מייסדי קיבוצי שביקשו את תיקונו של אדם וחברה, תיקון שהוא אלטרנטיבה למה שהיה נהוג ומוכר להם בגלות רבת שנים. 

                                       ***********

בקיבוצי היה קיים נוהג מקודש לא לפסוח על שום חג ומועד. במשך למעלה מחמישים שנה היה נוהג זה מעוגן בגנטיקה התרבותית של הקיבוץ. שום מכשול תקציבי לא מנע את מימושו של חג. שום בעיית כוח אדם לא עמדה למכשול. חג דחה עבודה בענף; כי במהות קיומו של חג עומד קיומו של קיבוץ. וזה כבר עניין רציני. עם בעיות קיומיות לא מתווכחים.  והנה, עם בא ההפרטה נוהג זה נשחק לבלי הכר. סדרי בראשית השתנו ועמם השתנה סדר העדיפויות. החג בצוותא איננו כבר מהות תרבותית וחברתית מרכזית שבהוויה הקיבוצית "שעליו קם ונופל הקיבוץ". הוא עוד דבר במערכת הצרכים בלוח התקציב השנתי  שחייבים לבחור ביניהם. מעמידים חג מול צורך אחר. מעמידים תקציב תרבות נתון (מראש לא מאפשר תקציבית מימוש מלא החגים והמועדים) ואז נקבע סדר בחירה בין החגים והמועדים. בין אלה שבוחרים ישנם כאלה שלא גדלו על תרבות של חג כ"מהות קיומית" בסיסית, "כנכס צאן ברזל". ישנם הרואים בחג נכס תרבותי חולף שאפשר גם להסתדר בלעדיו לעומת נכסי נדל"ן כלכליים המבטיחים את חוסננו הקיומי. כאשר סמיכת התקציב קצרה, מה קל יותר מאשר לוותר על חג שיש מאחוריו גם הוצאות תקציביות...  
אני נדרש לסוגיה זו מתוך דאגה לקיומו של היחד הקיבוצי.  דווקא בתקופה בה  נקודות המפגש והיחד הצטמצמו,  בין היתר בגין  סגירתו של חדר האוכל כמקום מפגש יומי, קיימת חשיבות עליונה לשימורו של החג, בו נפגשים קבוצות שונות של חברים, גם כדי להכין את החג וגם כדי לחגוג אותו בצוותא ובכך לתרום לגיבוש הזהות המשותפת שלנו. קל מאוד להתרגל ולפסוח על האין מאשר להתעקש כדי לברוא את היש. בריאה תרבותית זו הכרחית לנו והיא היא המייחדת אותנו כחברה בעלת רצון לזהות וערכים משותפים, מאוסף משפחות מקרי.
הקדמה זו באה גם להאיר מציאות נוספת שכאשר אין יד מכוונת וחושבת על יצירת חג ותרבות מקומית באופן שיטתי וקבוע נוצר חלל ריק שלעתים עלול לדעתי להצמיח כווני תרבות שאינם עולים בקנה אחד עם הרצון  לייצר אלטרנטיבה חילונית הדבקה בדיאלוג עם המסורת היהודית לדורותיה.
לא יכולה לדעתי להתקיים תרבות קיבוצית, ללא קונצפציה. ללא דרך והשקפת עולם תרבותית. עדיין לא גמרנו את הבירור הפנימי בינו איזה חג ומועד אנחנו רוצים בקהילתנו... קיבוצים שעברו הפרטה עמוקה , נמצאים עדיין בחיפוש דרך וזהות. המטולטלת של שעון הקיר עדיין רצה בין המרחב הציבורי למרחב המשפחתי, עדיין לא נקבעו יחסי הגומלין בין הקצוות.  אנחנו עדיין מגששים בכל קשת הרעיונות התרבותיים למרות שקיימת מסורת רבת שנים, כנאמר בפתיח.
לחיפושים חייבת להיות תכלית, חייב להיות קו גמר. פאבלו פיקאסו מיודענו אמר פעם: "אני לא מחפש, אני מוצא"... גם לתהליך החיפוש יש סוף, הגיע השעה למצוא את הדרך ולנסח אותה לעצמנו ולדורות הבאים.



                                      יובל דניאלי – המעפיל  ‏

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הגדת פסח קיבוצית

הגדה לפסח  של  הקיבוץ הארצי השומר הצעיר . הגדת הפסח הנה ללא ספק החיבור היהודי המעוטר והמאויר ביותר. מתוך אלפי הגדות שהוצאו לאור בארץ ובחו"ל לאורך הדורות, לתנועה הקיבוצית חלק חשוב בהם. למעלה משבע מאות הגדות של פסח נכתבו בתנועה הקיבוצית במשך שישים שנה. (6) מאז ההגדה הראשונה שהופקה בתנועה הקיבוצית בשנת 1935 בקיבוץ גבעת-ברנר (הגדת העליות, הופקה בשיטת הסטנסיל איור: אריה (מאירהוף) חצור). אריה חצור היה היזם והרוח החיה בהפקת הגדת הקיבוץ. הוא זה שהגה ואייר את ההגדה בחרט הסטנסיל וחילק לחברי הקיבוץ עת דפי ההגדה עם קווי המתאר של איוריו כדי שימלאו אותם בצבעים. בכך נהפכה הגדת גבעת ברנר להגדה שכל חברי הקיבוץ היו שותפים לה. שמעתי סיפורים פולקלוריסטיים כיצד אחר יום עבודה קשה היו חברי הקיבוץ צובעים את איורי ההגדה לאורה עששית נפט באוהל המגורים.  ההגדות הקיבוציות ומאוחר יותר אלו שהופקו ע"י התנועות הקיבוציות היו ליצירות גראפיות שהוו נכס צאן ברזל באיורי ההגדות לדורותיהם.  האומנים שנקראו ללוות את ההגדות בציוריהם היו אלה שהתבלטו יותר באופי הגראפי - אילוסטראטיבי של יצירתם. רבים מהם נהיו בה

קשר מתמשך | יובל דניאלי

התערוכה מתקיימת בגלריית " האטלייה של שרגא " בקיבוץ העוגן. אטלייה - מרחב תצוגה המשמר/מתעד/ומציג מיצירות האמן שרגא ווייל. שרגא ווייל ויצירתו הם מופת לדרך בה אנחנו בארכיון ובחטיבת האומנות שבה חפצים ללכת. הקשר שלנו עם יצירתו של שרגא מתפרש על עשרות רבות של שנים. בכספת הארכיון נשמר היהלום שבכתר מבחינה תנועתית, איורי "דברות השומר" ששרגא אייר בבודפשט בשנת 1946 לאחר המלחמה, כהוכחה שתנועת "השומר הצעיר" שבמסגרתה פעל, חייה ונושמת גם לאחר השואה. מבודפשט שבהונגריה נקראו שרה ושרגא ע"י פעילי התנועה באירופה לפראג, למשימת חייהם; ללוות קבוצת נערות ונערים פליטי שואה אל עבר ארץ ישראל. הדרך התארכה חודשים רבים. בעקבות לחץ של שלטונות המנדט הבריטי, נאלצה הקבוצה על ילדיה ומדריכיה להתעכב 8 חודשים בבלגיה. שם נוסדה סדנת 'תו-נו' (תוצרת נוער) ששרגא היה ממדריכיה המרכזיים. סדנה שמטרתה הייתה שיקום נפשות הנערים באמצעות יצירה. בהמשך תלאות הדרך נתפסה אוניית המעפילים "תיאודור הרצל" ע"י הבריטים, שעל סיפונה קבוצת הילדים ומלוויהם עם שרגא ושרה ביניהם. הם הועברו לאי ה

הסמל הגראפי של הקיבוץ

סמל הפלמ"ח, הכי קרוב לקולקטיב הקיבוצי תלמים ומגדל מים, בתים ועצים. סמלים אופייניים לקיבוץ  ההיסטוריה מלמדת אותנו שהאנושות לאורך שנות קיומה נזקקה לסמלים. לאיקונים שמגדירים זהות וטרטוריה. כך גם ראשיתן של תנועות הנוער הציוניות באירופה, שהטקס והסמל היו חלק מרכזי בהווייתן, מורשת מתנועת הצופים (סקאוט) של ראשית המאה העשרים.  הקיבוץ כחברה אידאולוגית לא נזקק בראשית דרכו  לסמלים חיצוניים. לא זכור לי על המנון ודגל משותף לתנועה הקיבוצית. לא ידוע לי על סמל שמגדיר את רעיון הקומונה השיתופית. הקיבוצים היו עסוקים בהקמה, בבניית חברה שיתופית חדשה ובהישרדות!  עבודת האדמה פרי משנתו של א. ד. גורדון הייתה לסמל של עשייה.  המייסדים מדגניה לא התפנו לסמלים גרפיים.  היו דמויות נערצות שהוו תמרורי דרך. שלאורם התחנכו ודעתם נשמעה ברבים. הדמויות היו לסמל. יוצא מהכלל היה גדוד העבודה, ע"ש טרומפלדור. עצם קביעת השם היה במהותו מעשה סמלי. גדוד העבודה נזקק לסמל גרפי מכוון שלא הייתה לו טרטוריה מוגדרת. לא הייתה לו פיסת קרקע משלו. הוא היה זקוק להגדרה גרפית שסביבה יתלכד הגדוד, תחליף לנקודת קבע .