מאיר דרום – צילומים מארץ סין – תערוכת צילום באולם המופעים בעין השופט.

את שמו של מאיר דרום מקיבוץ אילון (כיום תושב הורה במשמר העמק)  אני מכיר מתקופת היותו צלם ב"השבוע" (שבועון הקבה"א) בראשית שנות ה – 80. את השידוך בין מאיר דרום ו"השבוע" ערכה מרים עין דור ז"ל שהייתה מעורכות העיתון. כאשר  הוזמנתי לראות את תערוכתו החדשה באכסדרת אולם המופעים של המועצה האזורית מגידו בקיבוץ עין השופט , נעניתי ברצון.  מאיר הוא מסוג האמנים "חסרי המרפקים" שנשארו באלמוניותם בעיקר בגלל עודף צניעותם, ולא בהכרח מסיבות מקצועיות.  אומנים כאלה תמיד מסקרנים אותי. ישנה פריפריה שלמה של יוצרים חברי קיבוץ שהנסיבות השכיחו אותם מציבור שוחרי האמנות, והם נעלמו מהשיח האומנותי הקיבוצי והישראלי.
 אולם המופעים האזורי שבעין השופט הוא נכס תרבותי שלא יסולא בפז.  טוב עשו אנשי התרבות של המועצה האזורית מגידו  שניצלו את חלל הכניסה לאולם המופעים לשם תצוגות אומנותיות.

לצערי חלל התערוכה המרווח יחסית איננו מתאים להיות גלריה. החלל לא מכבד את המציגים בו. קירותיו, עשויים מגרניט חומה הבולעת את תמונות התערוכה ומשרה עליהם קדרות.  בקדמת הקירות מונחים כיסאות ושולחנות המקשים על הצפייה ומהווים פשוטו כמשמעו מטרד. נחמיה להב, מנהל אגף תרבות, תיירות וספורט של המועצה, מכיר במציאות, אך לדבריו המצוקה הכספית בו האגף נתון לא מאפשרת פתרונות מכובדים יותר. נחמיה להב אומר בגאווה שהתערוכות המוצגות הם ערך מוסף , הזדמנות לחשיפה רחבה של אמני האזור וניצול של חלל ללא יומרות של גלריה. לדבריו עומד האולם בפני שיפוץ. הייתי ממליץ לקחת בחשבון את האפשרות של שדרוג הכניסה והפיכתה למקום מקצועי ומזמין יותר לעריכת תערוכות של אמני האזור.  בכך יתווסף לאזור עוד מרכז לתערוכות בנוסף לבית וילפריד ישראל בקיבוץ הזורע.
מאיר ערך בשנת 2011 מסע תיירותי קבוצתי בן שלושה שבועות בסין הגדולה.

מבחר קטן ממאות תמונות שצולמו במסע מוצגים בתערוכה. התמונות מצולמות בצבע באיכות מקצועית מרשימה. הצבע האדום שולט בהם כיאה למסורת הסינית. מאיר מצליח

לתאר בצילומיו סיטואציות אוניברסאליות שמעניינות אותו כאדם – צלם, מבלי לקפח את האוטנטיות והפולקלור המקומי. דוגמא לסיטואציה שכזו מצאתי בתצלום של אמא צעירה האוחזת בידה תינוק ומדברת בפלפון (מאותות הזמן) כאשר דמעה קטנה בקצה עיניה. יצירה מרשימה זו מכניסה את הצופה להרהורים נוגים על טיב ההודעה שהיא קיבלה ...

מה נדרש יותר מיצירה אומנותית מאשר לגעת בנימי הנפש והסולידאריות עם המצולם.  

מאיר איננו מביים את תצלומיו. הוא דוגל בצילום ספונטאני. הוא צייד של מצבים.  כנראה שהעיתונאי שבו מלווה אותו בתצלומיו. דווקא הפכים הקטנים הם אלה המעסיקים אותו.. אני מוצא בתצלומיו הומור דק, נסתר. אין אלו צילומים הרואיים – דרמטיים, הם החיים עצמם. לעתים יופיים  גזור מפשטותם, מהמציאות אף שהיא לעתים עגומה. חיוך של נערה טיבטית מבוישת עושה לו את זה. 

מאיר מתלהב מצילום  מיוחד לטעמו. עיניו מבריקות. לעצמי הרהרתי שמי שלא איבד את יכולת ההתרגשות, את ניצוץ היצירה, עתידו לפניו גם בגילו של מאיר.

כל תייר ממוצע עובר את אותו מסלול בסין; החומה הסינית, חיילי הטרקוטה, המקדשים או משטחי האורז והטרסות. מאיר בחר לדוגמא להראות את חיילי הטרקוטה בהתפוררותם. תיעוד מיוחד של אימפריה שנכחדה, ולא את שורת החיילים השלמים. מצאה חן בעיני דמותה של אישה סינית ההולכת בשביל ההררי הירוק, נושאת על כתפיה את משא ההיסטוריה המפוארת של עמה, מקל שבקצותיו  שני דליים.  בדידותה מול המרחבים. מה היא נושאת על גבה. איזה מטען ? השאלות נשארות פתוחות. תצלום נוסף: צייר סיני מול יצירתו. נושא אוניברסאלי בעליל, אך מאוד סיני-מקומי באופיו ובמיוחדותו. כמה צילומים אורבאניים על בניניהם הגבוהים ושלל נרות הניאון. צילומים משנחאי, כאילו נלקחו ממנהטן. "אני אוהב את ניו-יורק" אומר מאיר. אני ראיתי את המתח בין המודרנה למסורתי.

הצילומים חלקם צולמו ממבט עלי, וחלקם בגובה העיניים. כך גם מאיר, מסתכל על האובייקט בגובה עיניו, ללא התנשאות ויומרה מופרזת, אך תמיד קצת מלמעלה.

אהבתי את התערוכה גם אם מצאתי באי אלו תמונות קריצה אל טעם התייר שבנו.

חבל שחיתוכי המעבדה בשלב ההדפסות לא נעשה בקפידה .
עלעלתי בחוברת נחמדה שהוצאה ע"י המשפחה לפני שנה , לכבוד מרים ומאיר דרום. בחוברת מבחר מתצלומיו של מאיר לאורך שנים. כמה תמונות משם מראות עד כמה רגישה עינו של הצלם. אזכיר לדוגמא את אותו חבר קיבוץ הנוגס בהנאה רבה את פרוסת לחם הבוקר המרוחה בגבינה לבנה, ובו זמנית שקוע עד עומק התעניינותו בחדשות היום כפי שנכתבו ב"על המשמר".  התיאור המצולם כל כך רגיל ויחד עם זה כל כך אופייני ומיוחד ל"הומו - קיבוצניק". מאיר תפש בתמונה זו, את רגע, שיא העניין וההנאה.

ראוי מאיר דרום לתערוכה מקצועית באולם מקצועי שתתן ליצירותיו את הכבוד והחשיפה הציבורית  המתבקשת.

                                                     יובל דניאלי

רשימת כל המאמרים

"אוסף איתמר" – לזכרו של איתמר רשף "אורות וצללים" באמנות – דברים לחג האורים "בחצר הקיבוץ". "דברות השומר" "והייה הנטע לאות ברית בינינו ובין הארץ הזאת" "יומן אחווה" 1927-1920 "לא עיר לא כפר" מחשבה אדריכלית להווה. "מדורת השבט" "מודעה למועד" - אוסף כרזות חג בקיבוץ רמת יוחנן "מסביב יהום הסער" "מתנוסס הנס על תורן" – על דגלי השומר הצעיר במלאות מאה שנים לתנועה 1967 אומנות שעת מלחמה אבד לי רע אביבה אופז אביטל גבע אדריכל בונה תרבות אומנות במלחמה - שלושים שנה למלחמת לבנון הראשונה. אופוריה מלא המשכן אופק חדש לאופקים חדשים אור הנר המבצבץ ועולה מבין סדקי האוהל אמנות במרחב הציבורי הקיבוצי אמנות החיים אפמרה אראלה הורוביץ ארבעה יוצרים - המאחד והשונה שביניהם אריה אהרוני אריה רוטמן ארכיונו של מועמד לבגידה אשר בנארי אתר שיירת יחיעם בונים את ישראל בועז טל בין ג'וערה לעין השופט בין להבות "סטולין" למגילת רות בעקבות תערוכתו של עמרי טלמור בשיר ובחרט בתנועה מתמדת גבעת חביבה גבעת חביבה כיום – דף להפצה בעלוני הקיבוצים גורם אנושי גלויות הועד למען השלום בישראל גרפיקה קיבוצית דליה דנון דן אמיתי האדריכלות של מנחם באר האין סוף של המינימליזם האיש שלא הלך ב"תלם" האם קיימת גרפיקה קיבוצית האמן הקיבוצי ודרכו אל הגרפיקה הארכיון מבקר בתערוכה הגדת התשעים הגדת פסח קיבוצית הדגל האדום כאיקון אומנותי. הדימויים החזותיים שבהגדה- פתיחות מול סגירות. הזבוב על קיר ילדותנו החטיבה ההסטורית בחבצלת הטעם הקיבוצי הידיד של השדות החרושים הכרזה המאוירת המוזות לא שתקות יובל דניאלי המילה לא שוכחת המפות של נועם רבינוביץ המקצוע: גרפיקה הסמל הגראפי של הקיבוץ הסמל הקיבוצי הפעלה הציירת שלא התעלמה מהחלשים הקורא בקפה הקיבוץ בתרבות ובחברה הישראלית הקיבוץ כמותג פרסומי הקריקטורה הקיבוצית הקריקטורה הקיבוצית. הרהורי ארכיונאי מתעד הרפת כמשל - הרהורי חג הביכורים השנים המופלאות של "הפועל המעפיל". חג עצמאות חג פורים חדר אכילה ובליבו חומה טולי (שאול) באומן טנק מצופה בנצנצים. (על דמותו של צה"ל בגלויות ברכה לשנה טובה) יד יערי יד יערי יום יום יד שניה יובל דניאלי יוחנן סימון יוסי וסיד – נופי אשליה אורבניים יניב שפירא יסטוריה במבט אדריכלי ישראל פיינמסר כנס גבעת חביבה השלישי לבנות ולהיבנות בה לוח המודעות הקיבוצי ליאון המדפיס לירות בתוך הנגמ"ש למראית עין למראית עין – ספר צילומים חדש למתי חלילי. מאיר דרום – צילומים מארץ סין – תערוכת צילום באולם המופעים בעין השופט מועצה אזורית מנשה מנדל שרל מסע לאין קץ מעגלי שייכות מצעד השומריות מרכז אמנות גבעת חביבה מרכז אמנות משותף גבעת חביבה משה לפידות משכן לאמנות בעין חרוד מתחת לפנס מתחת לפנס 5 נפתלי אופנהיים נשף מסכות נתינה שכל כולה קבלה סמל חג הקיבוץ סמלי עצמאות עינת אמיתי עלוני קיבוץ עלי אלון עמי ואלך ענת לידרור פבל וולברג פורים פורסים פרופ' גילה בלס צבע משותף – אומנות פלסטית במרחב הציבורי הקיבוצי צוותא צילה ליס צילום אדריכלי קיבוץ הזורע קיבוץ נחשון קפריסין ראוותנות מול צניעות ראוף אבו – פנה רדכי אמיתי רודא רודא ריילינגר רוני רכב רלי אברהמי שבועות שדות שבעמק שושנה לב שי לילדנו שלוש הגדות מיוחדות לפסח שם מלחמה משתוללת כאן שותלים ורוקדים. שמואל מסטצ'קין שמחת המעשה תבנית נוף שדותיו – מחווה אומנותי לחג הביכורים תמיר קרתא תערוכה תנועתנו בקפריסין תערוכות תפריט פועלים תרבות וחברה

Google+ Followers